Идеалното гориво - има ли такова животно?

Бензин, газ, дизел или метан - всички със своите предимства и недостатъци

С какво гориво да караме - бензин, газ, дизел или метан. Този въпрос е вечно актуален за шофьорите, отговорът няма как да бъде еднозначен, всяко едно гориво си има предимства и недостатъци. За българските условия и различния тип автомобили има различни варианти и предпочитания. Нещата са комплексни и не опират само до цената на самото гориво, а и до поддръжката на съответните двигатели. Така че ако говорим за идеалното гориво - такова животно по-скоро не съществува. Преди дизелът беше предпочитан заради по-ниската си цена и малкия разход. От няколко години обаче той се превърна в най-скъпото гориво. По различни причини цената на нафтата стана прекалено висока. Друг проблем е че поддръжката, особено на по-новите дизелови двигатели, също стана много скъпа. Качеството на нафтата в България не е добро и по този въпрос няма две мнения. Ако се слага некачествена нафта това може да доведе до проблеми с помпата и дюзите. Масово е мнението, че с нафта от Германия колата върви и гори по един начин, в България - по съвсем различен. Разликата в разхода често стига до литър на 100 км при един и същ начин на каране. Хубавото при дизела е, че работи по един и същи начин при топло и студено време - без кихане, кашляне, загуба на мощност. Разходът е по-малък, отколкото на бензина. Съвременните дизели се правят с отлична динамика, по-безшумни са, работят по-равномерно. Преди бяха по-тромави и бавни, набираха по-трудно. Дълго време битуваше мнението, че японските и френските дизели са най-хубави, но сега вече е трудно да се направи подобно разграничение. Според специалистите - всички са еднакви до 300 000 км. Оттам нататък започват различни проблеми.

Сравнението между дизела и пропан-бутана, обаче е с една трета в полза на газта като цена. Горивото е евтино, бензиновият двигател като цяло е с по-леко обслужване от дизеловия и е по-евтиният  вариант. По-елементарен е и по-малко се разваля - няма скъпи помпи и дюзи. Животът му е почти същият като на дизела. Слагането на газова уредба излиза средно около 1000 лв. С новите такива вече не се усеща разлика дали караш на бензин, или газ като мощност и динамика. Колата се държи по същия начин. Преди газовите уредби кихаха, кашляха, осигуряваха по-малка мощност, но сегашните са от съвсем друго поколение и не може да се усети разлика между бензина и газта, уверяват специалисти. Единственото неудобство е, че газовата бутилка заема място в багажника и че на практика и тя си има своята поддръжка. Припомняме, че преминаването от бензин на газ вече става автоматично, при достигане на подходящата температура - без копчета и допълнителни приспособления.

Битува опасението, че карането на газ е рисковано заради възможността бутилката да гръмне. То до голяма степен е неоснователно. Налягането в бутилката е около 10 бара, което не е чак толкова много. Трябва да станат някакви форсмажорни обстоятелства, за да се взриви бутилката. Освен това си има сертификати, прегледи. На практика за да гръмне газовата бутилка, трябва да се запали автомобила. Има и 3-4 вида клапани - за налягане, за изпускане.

На практика по-опасна е метановата уредба, в която налягането е 200 бара. Метана си е сгъстен газ, докато пропан-бутанът става на течност в бутилката. Голямото предимство на метана е цената. Колата с такова гориво, обаче е по-тромава, двигателят се износва по-бързо, динамичните характеристики почти изчезват, поне една трета от мощността на двигателя я няма. С една бутилка метан се минават около 130 км и трябва да се търси да се зарежда отново. Хубавото е, че в Пловдив има доста метан станции. Иначе по груби сметки като цена, ако пропан-бутанът е с една трета надолу от дизела, метанът е поне наполовина на дизела. От тази гледна точка е напълно обяснимо, че метанът е предпочитано гориво главно сред такситата. Ако решите да слагате такава уредба, за предпочитане е автомобилът ви да е по-старичък, тъй като двигателят се износва.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
До ''do pisatelq na statiqta&#

До ''do pisatelq na statiqta&#

18.11.2014 | 21:09

Селски\n\n1-во се научи да пишеш на кирилица.\n2-ро метана се зарежда от 160 до 200 бара\n3-то , газта, в бутилката , няма как да е на 6 бара , защото тя става течна на 8 бара.\n\n

Отговори
0 0
БГ

БГ

14.11.2014 | 18:23

ПРОБЛЕМЪТ Е НИСКИТЕ НИ ДОХОДИИИИИИ,А НЕ КОЕ ГОРИВО Е ПО-ДОБРО,ИНАЧЕ ВСИЧКИ ЩЯХА ДА КАРАТ САМО ЕДНО И СЪЩО,А С ТРОШКИ НА ПО 10И ПОВЕЧЕ ГОДИНИ И САМОЛЕТНО ГОРИВО ДА ИМ СЛОЖИШ ВСЕ ТАЯ...

Отговори
0 0
do pisatelq na statiqta

do pisatelq na statiqta

14.11.2014 | 17:57

4eti malko pove4e metana e 160atm. gazta e 6 aatm. pro4eti i pi6i ima knigi saitove forumi obrazovaise malko pone selqk

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?