Докога ще закопаваме милиони в некачествени ремонти?

Асфалтирахме бул. "Шести септември" преди 3 години, сега го кърпим. Плочките на ул. "Петко Д. Петков" се клатят

Адв. д-р Дани Каназирева е лидер на "Съюз за Пловдив" и   председател на група общински съветници.

- Адв. Каназирева,  защо според вас се стигна до аварийните кърпежи на бул. „Шести септември“, асфалтиран преди две години и половина?

- Обществените поръчки бяха подготвени на коляно, в бързането да се усвоят милиони левове чрез асфалтиране на възлови булеварди и улици. В резултат на тази политика често се стига до очевадни грешки и пилеене на бюджетни средства.  Многобройни са примерите за това как нахалост се хвърлят публични средства заради липсата на ясна и обективна картина на състоянието на подземните комуникации, както и на координация между институциите. През 2012 г. беше преасфалтиран бул. „Шести септември“. Днес виждаме на какво е заприличал - дупки, кръпки, аварийни екипи къртят и пълнят ямите с нов асфалт. Това е абсурдно. Според обществената поръчка, обявена от община Пловдив, ремонтът на бул. "Шести септември" от пл. "Шахбазян" до "Васил Априлов"  заедно с преасфалтиране на подходи и локални платна към "Скобелева майка" струва 1 187 916 лева без ДДС.  Тоест

пловдивчани платиха близо един милион лева за асфалт,

който не издържа и две години. Не е изключено утре да се появи същият проблем на други "обновени" булеварди и пак ще трябва да харчим пари за аварийни кърпежи. Това е омагьосан кръг, в който безнаказано се закопават средствата на данъкоплатците. 

Прецедент ли е случаят с „Шести септември“?

- Случаят с бул. „Шести септември“ не е изключение, а обратно - превръща се в правило. Ще ви посоча само няколко примера - бул. „Цар Борис III Обединител“ не можа да изкара и три години след основното си асфалтиране, водопроводът изби и  отново се наложи ремонт. На  площад "Гроздов пазар" не можахме да се порадваме на новите плочки, защото почти веднага те бяха махнати, за да се положат кабели. Пред хотел „Тримонциум“ и Пловдивския университет платното на булеварда беше разкопано и повторно асфалтирано. А ако сте минавали скоро по  ул. „Петко Д. Петков“, може и да сте се спънали в някоя от разклатените и счупени плочки, които бяха поставени миналата година. Така че не можем да говорим за случайности.

Случайност е, ако някъде ремонтът издържи повече от две години

 За съжаление община Пловдив реализира на практика онзи стар виц: Какво е това асфалт? - Ами, асфалт е настилката, която се поставя, преди да започнат изкопните работи.

Изпълнителите са калпави или общината има вина, че се появяват дефекти?

- Имам поне две обяснения и нито едно от тях не говори в полза на управлението. Първото е липата на мислене в дългосрочен план. Второто е, че когато мнението на партийно назначените кадри има предимство пред професионалното становище на експертите, резултатите няма как да ни харесват. Както казах, ремонтите в Пловдив се правят като правило прибързано, без сериозни обследвания на състоянието на подземните комуникации. Когато тръгнеш да работиш на сляпо, няма начин да не сбъркаш. Ще дам конкретен пример отново - започва ремонт на надлез „Скобелева майка“. Проектът е готов, конкурсът е проведен, има изпълнител, парите са осигурени. И чак тогава някой забелязва, че от долната страна на надлеза има окачена тролейбусна мрежа. Следва нов проект, нови разходи и много загубено време. Друг класически пример е с подземната инфраструктура - тръби и кабели. Правим ремонт на някоя улица, без да сме преценили дали в близките години ще има нужда от промяна в подземната инфраструктура. Така първо се слага асфалтът, после той се разбива, за да се налее отново. Всичко това увеличава страшно много разходите за поддръжка на улици. Когато няма сериозно дългосрочно планиране, парите никога няма да ни стигат. Пловдивчани са губещи от всичко това, защото плащат високи данъци, а улиците са постоянно разбити.

Често казвате, че поръчките отиват при едни и същи фирми. Но пък това са конкурси - явяват се малко фирми и най-изгодната оферта печели. Защо да упрекваме общината? 

- Точно това е проблемът - явяват се много малко и едни и същи фирми. Затова те винаги печелят. Просто в бранша се знае, че

търговете в Пловдив се печелят от едни и същи фирми,

затова други не се и опитват. Проблемът е още по-дълбок - става дума за порочния модел на партийни обвързаности между кадри и приятелски фирми. По този начин, първо, плащаме много повече, и второ, плащаме на едни и същи фирми. Не ме интересува дали са приятели на кмета, дали са любимци по партийна линия, дали е съвсем случайно това, че са едни и същи. По-важното е, че пловдивчани губят от тази схема, докато някой друг печели. Така никога няма да ни стигат парите, ако не променим този модел. Категорична съм, че следва да се заложи на хора, експерти, специалисти всеки във своята област, за да имаме добре подготвени проекти и бързо и качествено изпълнение.

Доста улици в Пловдив са обновени. Може ли на хубавото да се казва, че е лошо?

- Прекрасно е даже. Стига да можем да им се радваме малко повече от две-три години. Но вместо да строят инфраструктура за следващите поколения, управляващите остават верни на лошата традиция да търсят бърз ефект със скъп асфалт, тоест да ни опаковат в скъп целофан едно голямо нищо. Дебелината на новия асфалт е едва 4 сантиметра, без добра основа и с гаранция от две години. Как изобщо си представяме така да продължим напред? В Пловдив все още

няма нито едно ново кръстовище на две нива,

 докато в София всяка година се открива по едно. Утопия си остава обещаният от досегашните кметове градски влак (т.нар. S-ban). Не е завършен околовръстният пръстен, за да се изведе транзитният трафик извън чертите на града. Пловдив си остава със старите булеварди и тесни улици, с разбита настилка не само в периферията, но и в центъра, с амортизирана водопроводна и канализационна мрежа.

„Съюз за Пловдив“ не подкрепи и новия 30-милионен заем за преасфалтиране. Защо?

- Защото заедно с лихвите пловдивчани ще платят над 50 млн. лева за декоративно преасфалтиране на 7232 метра, без да се постигне нито едно трайно решение за града ни. Тоест

с лихвите плащаме 6,9 млн. лева близо на километър,

което е по-скъпо и от магистралите. Не ме разбирайте, че съм принципно против заемите. В цял свят обаче заеми се теглят, за да се движиш напред, а не за да се кърпят дупки. Кредит се взима, ако с него решим генерално някой проблем - ако изградим изцяло нова инфраструктура, която ще служи на пловдивчани поне век напред. Ако инвестираме в условия за бизнес, които ще доведат нови фирми и работни места. Тогава изплащането на заема няма да се усети.

Добре ли ще изглежда фонтанът, който ще се строи на новото колело до Водната палата?

- Ако мога с едно изречение да определя този фонтан, ще кажа, че общината реши да украси грешката си, след като превърна моста на Марица в паркинг. Ремонтът до Водната палата е образец на разточителство. Заедно с фонтана сумата достига един милион лева. Това са огромни средства, без да дават решение на трафика. „Съюз за Пловдив“ нееднократно заяви своята позиция, а именно - изграждането на автомобилен подлез с кръстовище на две нива, без стесняване на платната,  гарантиращо кардинално решение. Необходимо е да се извърши  ремонт и разширяване на бул. „Марица-север“, за да се даде възможност двата крайречни булеварда да разтоварят трафика от „Шести септември“, моста на Герджика и бул. „България". Това е нашето решение.

КЪДЕ  СЕ ПОЛУЧИХА ДЕФЕКТИ?

Бул. „Цар Борис III Обединител“ беше асфалтиран през 2012 г. и само година и половина по-късно старият водопровод изби. Пътят бе отново асфалтиран.

Пред хотел „Тримонциум“ и Пловдивския университет платното на булеварда бе разкопано и повторно асфалтирано. Това се случи след ремонт, възложен през 2012 г.  с обществена поръчка  за 1 340 416  лева без ДДС (заедно с участъка на бул. "Ал. Стамболийски"), който отново без извършен без проучване на подземната инфраструктура.

Площад "Гроздов пазар" се сдоби с нови тротоари и веднага след ремонта плочките бяха махнати, за да бъдат положени подземни кабели.

Бул. „Христо Ботев“ бе преасфалтиран в участъка от бул. „Източен“ до Бетонния мост. Тази поръчка от 2012 г. ни струваше 1,3 млн. лева без ДДС заедно с ремонта на два участъка от Асеновградско шосе. На спирката на Сточна гара обаче новият асфалт се нагъна и се наложи повторен ремонт.

Надлез „Скобелева майка“ трябваше вече да бъде реконструиран, но работата беше принудително спряна, защото се оказа, че проектантите не са предвидили демонтаж на тролейбусната мрежа под надлеза. Наложи се изготвянето на отделен технически проект с всички съпътстващи съгласувания.

Ул. „Петко Д. Петков“ бе ремонтирана през 2014 г. Участъкът е дълъг не повече от 700 метра, а струва на пловдивчани близо 1,3 млн.лева. Няколко месеца по-късно плочките по тротоарите вече се клатят, отлепват се и част от тях са начупени.

Бул. „Шести септември“ беше асфалтиран  през 2012 г., а днес вече целият е в кръпки и асфалтовата настилка ще продължава да се руши, въпреки кръпките.

КАКВО ПРЕДЛАГА  „Съюз за Пловдив“ 

Обследване на градската инфраструктура, за да получим подробни и точни данни за състоянието на подземните комуникации и настилката на уличната мрежа на територията на община Пловдив.

Спиране на работата на парче и заедно със специалистите от гилдиите да се подготви краткосрочна и дългосрочна програма за поддръжка и развитие на пътната инфраструктура.  

Създаване на специален фонд, в който да се събират приходите от пътния данък. Те вече са почти 15 милиона годишно, защото Пловдив задмина и София по високи данъци. Средствата от този фонд да се разходват само за ремонти и поддръжка на пътната инфраструктура при пълна отчетност на всеки похарчен лев.

Задължителен минимален срок за ремонтите, двусменен режим на работа и жестоки гаранции за качеството.

Привличане на повече фирми в уличните ремонти. На търговете в Пловдив участват едни и същи изпълнители и това е оправданието, което чуваме от общината, че не могат да ги принудят да свалят цената и да скъсят сроковете. Но има и друга страна на медала - в бранша се знае, че търгове в Пловдив се печелят от едни и същи фирми, затова други и не се опитват.  

Разширяването на пътната инфраструктура да стане акцент в проектите на общината, а не да кърпим едни и същи улици с години.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
13 коментара
съсед

съсед

02.04.2015 | 22:34

Браво Дани,крайно време е някой да сложи ред в тоя град.Цялата компания те подкрепяме и на есен да си имаме жена-кмет.Истинските пловдивчани са с теб.

Отговори
0 0
доктор

доктор

31.03.2015 | 12:27

Как така от пилона при Ванко 1 без завършено средно ,изведнъж адвокат и то ДОКТОР- Здравке. Ами бандита до теб ти купи дипломите и с 11 дни курс в София стана и от Кембрич. Или ти се учиш много бързо,като Лилито павлова, като дилян дабрев ,румяна желева ,черната Златка и още много много неграмотни политици и кур-и. Здравке от пилона ,Не си слагай изкуствени титли защото знаем колко умствен багаж има че си куха лейка и ставаш смешна.

Отговори
0 0
123

123

31.03.2015 | 09:55

Здравке, застреляй се най-после!

Отговори
0 0
Давайте парички

Давайте парички

30.03.2015 | 23:26

Този път Славчо ще бъде изненадата на Пловдив, няма значение колко пари ще раздадат из града

Отговори
0 0
ЗНАЕЩ

ЗНАЕЩ

30.03.2015 | 19:33

ЗДРАВКЕ , СТИГА С НОМЕРАТА. ДВАМАТА С МАМИНИЯ ИСКАТЕ ДА ПРЕЦАКАТЕ СЛАВЧО , КАКТО ПРЕДИ 4 ГОДИНИ. НА ВСЕКИ ЩО ГОДЕ ИНТЕЛИГЕНТЕН ЧОВЕК В ГРАДА МУ Е ЯСНО , ЧЕ ТЕ ФИНАНСИРАТ ГЕРБ И РУМЕН КОЗЕЛА. ТОЗИ ПЪТ ПРЕЕБАВКАТА ВИ НЯМА ДА УСПЕЕ.

Отговори
0 0
колега - злобар

колега - злобар

30.03.2015 | 17:03

ЗАЩО АДВ. Д-Р ЗДРАВКА КАНАЗИРЕВА НЕ ЗАПОЧНА ПО-РАНО ДА ПОКАЗВА ТЕЗИ ПРОБЛЕМИ , А СЕГА! Защо си мълчахте \" Колега\" мирно и тихо 4- год., а не започнахте непримирима борба срещу тези лъже- политици! ВИЕ В КОЙ ОТБОР БЯХТЕ , В ТОЗИ НА ИВАН ГЛАВЧЕВ ИЛИ Н А БАЩА МУ - ПЕТЪР ГЛАВЧЕВ. Незабравилите Ви хора си спомнят , че бяхте 16 -годишния ангел с душа на дявал , любовница на 45-год мъж по онова време - БАТ ПЕТЙО! За какво говорим сега , да ви изберат отново? Верно са много прости българите , те циганите си знаят цената и държат , не можете да ги купите!

Отговори
0 0
Тая види ли  от Славчо и тя

Тая види ли от Славчо и тя

30.03.2015 | 16:11

Хайде тази видя от Славчо и тя отиде да снима дупките, отивай да снимаш кофите за боклук да видим къде изхвърля р-р Енчев боклука, тичай

Отговори
0 0
777

777

30.03.2015 | 14:33

давай Дани все така! Громи го Тотев той друго не заслужава. Славчо безнадежно изостана - не може да се излежаваш в парламента и да се бориш за кмет. На балотажа Дани и Тотев - след това първия кмета жена на Пловдив.

Отговори
0 0
nnn

nnn

30.03.2015 | 12:44

A komisionnite gi delite

Отговори
0 0
СТИГА МА

СТИГА МА

30.03.2015 | 10:53

ДАНИ ТИ ДО КОГА ЩЕ ПРОДЪЛЖАВАШ ДА ПЛЮЕШ И ДА СИ ГЛАСУВАШ С ГЕРБ И ДПС,ДОКОГА ЩЕ СЕ ПРАВИШ ЧЕ СИ СРЕЩУ ТОТЕВ КАТО ВИНАГИ МУ ГЛАСУВАШ ПРОСТОТИЙТЕ

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?