Владо Трифонов: "Киномания" бяга от политическите филми
Украйна и другите държави под обстрел правят и продават артпродукции, ние - не
- 15:23, 21.11.2014
- 19:53, 18.12.2014
- 611
- 1
Владо Трифонов е кинокритик, един от хората, които правят програмата на фестивала "Киномания".
- Говорите за фестивала „Киномания” като палитра на света. А няма нито едно заглавие от Русия, Украйна, дори от Азия.
- Украйна има много интересни филми, но продукцията тази година беше много арт и селекционерите на фестивала не бяха сигурни, че ще има публика у нас. Най-новият филм на Никита Михалков „Слънчев удар” по книгите на Иван Бунин "Слънчев удар" и "Окаяни дни" е много скъп за нас, така че до родния зрител ще стигне догодина. Азиатските продукции са интересни, но не чак толкова впечатляващи, че да ги покажем на „Киномания”.
- С колко нули е цифрата, с която се купува филм на руснака Никита Михалков?
- С четири нули - над 10 000 евро и нагоре. Толкова пари трудно се изкарват само с продадени билети за прожекция.
- И филмът на Анджелина Джоли, който осъжда отвличането на нигерийски момичета от ислямистката секта „Боко Харам“, ли е непостижимо скъп за нас?
- Африканският филм, продуциран от Анджелина Джоли, категорично спечели наградата на публиката на фестивалите в Сънданс и в Берлин. Той е много добро кино, но е тип конюнктурно политическо кино, от каквото ние бягаме. Не е политическо кино извън времето, каквото е например италианският „Да живее свободата” - за един политик, който след загуба на изборите бяга, просто се скрива. И неговите съпартийци са принудени да извикат брат му близнак, за да не стане ясно, че не знаят къде е.
- Не мога да повярвам, че в Украйна под обстрел някой мисли за изкуство и арткино.
- Малките кинематографии нямат ресурс да правят комерсиални филми, те правят предимно артфилми, както и България. Касовите продукции като нашите „Живи легенди”, „Корпус за бързо реагиране” се финансират от големи спонсори и няма нужда държавата да помага, те сами си намират парите.
- Кой филм да гледат новите ни депутати?
- Те не ходят на кино. Ако въобще имат интереси към седмото изкуство, да гледат какво ще ги развълнува. Аз им препоръчвам „Думи към боговете” - един филм на няколко режисьори за религиозната толерантност, „”Бърдмен, или неочакваната добродетел на невежеството”, „Човешкият капитал”, който разказва за липсата на морал в модерните предприемачи и капиталисти.
- Емир Кустурица е мюсюлманин, а се занимава с православна тематика във филма „Думи към боговете”. Дали размишлението за Бога в 21. век ще е новата философия за мир на Земята?
- Киното обединява света. Големите кинофестивали са точно мястото, където творците и индустрията успяват да съберат хората от цял свят с една цел. Примерно по улиците на Берлин съм се разминавал с Джафар Панахи - един от най-влиятелните ирански сценаристи, който преди две години беше поставен под домашен арест и не можеше да снима официално кино. Той правеше филми нелегално и успяваше да ги показва на големите фестивали. Ето как киното обединява хората. Но ще е добре, ако тези хубостници, които оплескват нещата с войните, имат време да гледат кино, за да имат сетива за него и да започнат да се интересуват от този тип емоции. Казвам го, защото за своя 40-годишен живот не съм виждал толкова много войни да се водят накуп. Живеем във време на някакво безумие.
- Композиторите на филмовата музика сякаш остават в сянката на продукцията, защо?
- Питър Брайън Гейбриъл - английският музикант, вокалист и флейтист на прогресив рок групата Дженезис, после звезда и в поп рока и уърлд мюзик, е композитор в „Думи към боговете”. „Казанова вариации” е изграден изцяло върху творби на Моцарт, и то от оперите на Волфганг. Когато музиката е адекватна и на място, а не някакъв фон и илюстрация, тя издига нивото на филма и води до съвсем различни внушения. Мнозина могат да харесат даден филм само заради наистина паметната му музика. Моцарт е любопитен в момента, утре може да е Бетовен, вдругиден някой да се вдъхнови от Бах. Просто тяхната музика никога не умира./ Марица.бг
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни