Бойко е по-добър от факира Мити
Реформата "Борисов" е факт, но за радикални промени в съдебната система е нужно Велико народна събрание
- 12:40, 30.07.2015
- 1846
- 6
Интервю на Хенриета Георгиева
Г-н Марков, добро начало за съдебната реформа с „историческият компромис” между политическите партии?
-Бойко Борисов се оказа по-голям дори от факира Мити - онзи, най-големият, бащата на Емил Димитров. Защото наистина Борисов успя да накара да събере само за няколко дни мнозинство от над 180 депутати, което да направи искане за промяна на конституцията в частта за съдебната власт. Т. е. накара да седнат на една маса Радан с Местан, Местан с протестърите и т. н. Така че в случая можем да говорим за реформа „Борисов”, защото първата реформа на министър Христо Иванов беше оттеглена.
Говорим за добра стъпка, но далече от историческата. Историческо всъщност беше направеното от премиера Борисов, който успя да помири различните лобита и парламентарни групи в законодателната власт - нещо, което е без прецедент.
Да говорим обаче за революция няма как, защото в крайна сметка единственото радикално нещо, което се очертава, е разделянето на Висшия съдебен съвет на две камери - съдийска и прокурорска. Макар че прокуратурата остава в съдебната власт, това е по принцип правилно решение, плаха първа крачка. И тя обаче има конституционен проблем - ако се погледне стриктно Решение номер 3 на Конституционния съд от 2003 г., излиза, че няма как промяна като разделяне на ВСС да стане в обикновено НС. Затова предстои питане до Конституционния съд. Не е изключено КС да погледне малко по-благосклонно към тази промяна предвид очакванията от нея и да омекоти решението си в частта за разделянето на ВСС.
Специално за „Марица” искам да кажа: ако българският Конституционен съд смекчи Решение 3 от 2003 г. и реши, че обикновено НС може вече да раздели ВСС, то това ще означава, че оттук нататък всяко следващо НС с друго мнозинство може да прави подобни промени във Висшия съдебен съвет - да го раздели на 4, на шест, да го съедини. Имаше някога лаф: Съди ги с техните закони!
-Не е ли твърде орязан вариантът на промените, които в крайна сметка ще се обсъждат?
-Да се надяваме, че разделяне на ВСС, колкото и да изглежда симпатично, ще доведе до очакваната промяна в съдебната власт - бързо правосъдие, затвор за килърите, които за четвърт век ни направиха световни шампиони по убийства. Според мен обаче това няма да се случи. Очевидно е, че реформата трябва да продължи с адекватна промяна в съдебните процесуални закони. Но това, което се случи на 28 юли в българския парламент, ме кара да съм голям песимист, че това НС е реформаторско и ще осъществи реални реформи.
-Не е ли твърде тежка присъдата ви за това, че депутатите орязаха въпросите за мажоритарния вот и задължителното гласуване от референдума наесен?
-Така беше нанесен тежък удар върху демокрацията в България. Разбира се, че беше бламиран държавният глава, както обявиха някои наблюдатели. Стана обаче нещо много по-лошо - бламирана беше пряката демокрация в България, Член 1 на конституцията, според който цялата власт произтича от народа и никой не може да си присвоява народния суверенитет.
Депутатите реално спряха референдума - ставаме страната на неосъществения референдум. Ние сме и единствената страна членка на ЕС и НАТО, която не попита народа си за това членство, макар че беше ясно, че хората ще го подкрепят. Това, което стана в парламента във вторник, няма аналог в новата ни история. За мажоритарен вот гласуваха само депутатите на ГЕРБ, всички други партии се обединиха и се получи коалицията „анти ГЕРБ”, защото се страхуват, че при въвеждане на мажоритарен вот няма да бъдат избрани. Жалко, че дори не можахме да стигнем до смесена мажоритарна система, която е най-справедлива.
Тази седмица за мен е най-тъжната в историята на българската демокрация. Започна с разгласяване на стенограма от председателския съвет в НС, където лидер на претендираща за реформаторска партия директно говори, че не трябва да се изпълняват решенията на КС, които са задължителни, имат силата на конституция. Едва ли може да има по-тежък удар върху правовата държава от това да кажеш, че няма да се изпълняват решенията на КС. А венецът обаче беше страхът от гласа народен и божи!
-Какво съдебна реформа ни е нужна?
-Първо: да се извади прокуратурата от съдебната власт и да остане като независим орган на държавно обвинение в конституцията. В съдебната власт да останат само съдиите, като парламентарната квота във ВСС се избира с квалифицирано мнозинство от две трети. Висшите магистрати се назначават от държавния глава, без той да е обвързан от предложението на ВСС. Да се преконституира наново цялата съдебна власт - това значи избор на нов ВСС и нов избор на ръководители на всички съдилища и прокуратури в страната. За тези радикални стъпки отгоре надолу трябва Велико НС.
-Нямате ли чувството, че политици и магистрати искат съдебна реформа само на думи и се боят панически от промяна в статуквото, също като депутатите?
-Ако наистина в България политическите сили искат да има радикална съдебна реформа, това трябва да стане само чрез свикване на Велико народно събрание, след което то да бъде премахнато като институция. Само Велико НС може да извади прокуратурата от съдебната власт и да я постави в самостоятелна глава, като главният прокурор се избира с квалифицирано мнозинство две трети от парламента. Парламентарната квота в съдебната власт също трябва да се избира с квалифицирано мнозинство от две трети.
Тия неща изглеждат радикални, но са крайно необходими и трябва да бъдат извършени от Велико НС. Към този момент такава политическа воля, за съжаление, няма. Затова са прави гражданите да не виждат особено голяма промяна в разделянето на ВСС. Нека е ясно - дори наесен да се приеме това разделяне, то ще се случи чак през 2017 г., защото този ВСС има мандат, няма съгласие този мандат да бъде предсрочно прекратен и трябва да чакаме октомври 2017 г., за да го разделяме. А съдиите си остават същите по местата, прокурорите си остават същите. Най-лошото е, че вътре в съдебната система се трупа напрежение между различни лобита. Не съм оптимист, че нещата ще се променят към това, което очакват българските граждани. Просто ще се направи плах опит да се реформира поне ВСС, който наистина е кадровик на съдебната власт.
Трябва да си даваме сметка, че това са съдиите и прокурорите, с които разполагаме. Те не са футболисти, за да можем да си внесем отвън.
-Ще се изчистят ли авгиевите обори на съдебната система?
-Не може всички съдии да се поставят под общ знаменател. Има много будни и кадърни млади съдии и прокурори в страната. Това ме прави оптимист. Вярвам, че оттук насетне ВСС и Инспекторатът няма да допуснат съдебните гафове от последните 2 години. Какво обаче се промени през 10-те години, в които съществува Инспекторатът, създаден с аплодисментите на Брюксел? Очевидно нищо. Т. е. въпросът не е само да създаваме органи и да правим промени, да имитираме реформа за пред Брюксел. Лъжейки Европа, лъжем себе си.
-Кога българинът ще дочака бързо и ефикасно правораздаване?
-Не очаквам в близко бъдеще лошите да бъдат вкарани масово в ареста. Дори не съм сигурен, въпреки събраните при внасянето над 180 гласа, че наесен ще има достатъчно гласове за промяна на конституцията. Особено след решението за референдума, което видях в НС, считам, че този парламент е компрометиран в очите на българския избирател като парламент, който не зачете гласа на българския народ и от него не можем да очакваме големи дела. Надеждата ми е, че след местните избори г-н Борисов ще тръгне към предсрочни парламентарни избори.
-Най-вероятният сценарий оттук насетне, според вас?
-Много, много убедителна победа на ГЕРБ на местните избори, много нисък резултат на т. нар. реформатори и на други малки коалиции, сформирани само за да влязат в парламента. Струва ми се, че няма как да не вървим към предсрочни парламентарни избори. Трябва да се иска нов вот от народа. Не може парламент с 40 партии да има бъдеще у нас. Добре че поне е Бойко, за да има все пак някой, който да ни управлява, да е добре поставен в Европа. Лошото е, че е накачулил на гърба си и влачи над 20 партии. Трябва да ги свали от каруцата - като не помагат, поне да не пречат.
-Какви уроци научихте в Унгария?
- Недоумявам как в България не можем да се оправим с цените на тока. Защо не се учим от унгарския премиер Виктор Орбан? Как в Будапеща успяха да намалят цената на тока, водата, газа, сметта с 25 процента за гражданите и с 11 процента за бизнеса?! Защо не поканим председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер не само за откриване на метрото, а да види лично как пенсията на една българка е 80 евро, а сметката за ток през януари е 154 евро - това е случаят с майка ми. Докога ние ще робуваме на монополи и регулатори? Орбан казва: Намаляването на цените е национална кауза за Унгария! И го постигна, при това не само не изгони, а дори привлече инвеститорите.
-Имаме ли ние шанс да се оправим?
- За съжаление отговорът ми е: Не! Моето усещане е, че България е обречена. Не може след 25 г. демокрация да се прибираш в родината и на входа към държавата да ти става неудобно, че си българин: няма една тоалетна, едно кафене, една будка за вестници. Край граничния полицай - камара боклуци и няколко бездомни песа. За какъв Шенген говорим? Бяхме приети в Европа по милост, по геополитически причини, беше ни дадено доверие в аванс, което не оправдахме. Затова съм песимист за нас и за Балканите. Младите бягат, застаряваме, чакаме еврофондове. Кога ще стигнем до истината, че сами трябва да си помогнем?
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни