Арменците се жалват на патриарха по казуса на Радостина и Петър
Скоро няма да ни пускат в църкви и манастири, кой руши етническия мир, питат пловдивчани
- 09:55, 10.02.2016
- 09:56, 10.02.2016
- 1157
- 3
Официално писмо до патриарх Неофит ще пишат арменци от цялата страна. Поводът е забраната на сливенския митрополит Йоаникой за венчавки между православни и арменци. Ограничението важи и за бракове, в които едната страна е „инославна и иноверна”- протестанти и католици. Същата заповед трябва да се спазва и от кумове и кръстници.
Те не трябва да са римокатолици, арменогрегорианци, протестанти или представители на друго инославно и иноверно изповедание. В Пловдив забраната на сливенския владика срещна силно възмущение сред арменската общност. „Армения е първата държава, приела християнството, а сега още малко и в църквата няма да имаме право да влизаме. Що за безумия”, гневят се пловдивчани. В събота на Епархийски съвет на Арменската Апостолическа Православна Църква в България е взето решение да се напише официално писмо до патриарх Неофит и да се изяснят отношенията между двете църкви.
Пловдивчанинът Ахарон Кочиян е със смесен брак, съпругата му Ани е българка. Сестра му е омъжена за българин с еврейска жилка и са се венчали в православна църква. Кочиян е кумувал на два смесени брака - негова братовчедка се омъжила за католик от Перу и са сключили църковен брак в Арменската църква, а братовчед му е женен за католичка.
„В Пловдив има много арменци, женени за българки, и обратно. Досега не е имало проблеми при венчавките от страна на двете църкви. Според мен забраната в Сливенската епархия няма да продължи дълго време, защото е абсурдна. Аз не разбирам мотивите да се налагат ограничения между християни.
Не вярвам в Пловдив подобно нещо да се случи, все пак в нашия град живеят различни етноси, има изключителна търпимост между религиите. Ако такава забрана бъде наложена официално в Пловдив или София, сигурно ще стане революция”, убеден е арменецът.
Преди време „Марица” го нарече пловдивския Индиана Джоунс, защото пътешествията са негова страст, обиколил е 70 държави, катерил е върхове над 6000 метра и се е спускал в дълбоки пещери.
„Пътувам непрекъснато и зачитам всяка религия. Но за мен важното е хората да са добри, да се разбират и да си помагат. И не разбирам защо отново се буни етническият мир. И българи, и арменци и католици - всички сме християни. Защо да се делим? Кой има за цел да разруши етническия мир, пита риторично Ахарон Кочиян.
Пловдивчанинът Агоп Кюрегян, който е член на Епархийския съвет на арменската църква, също е женен за българка. Когато решил да вземе за съпруга Цеци, казал на своите и на нейните родители, че намеренията му са сериозни. Двете семейства приели с радост новината и изобщо не се противопоставили на смесения брак.
Преди две години Агоп и Цеци кумували на арменка и българин, а свещеник в православна църква направил венчавката. Двамата били свидетели и на брака на най-добрия му приятел, българин, а църковния обред извършил поп в храм в Стария град. „Аз съм се женил в арменската църква, тя толерира смесените бракове, дори и между католици и арменци. Не разбирам защо от другата страна не важи същото? За мен като арменец е обидно да чета за забраната на сливенския митрополит.
Арменците са първият народ, приел като официална религия християнството през 301 година. И сега да слагат бариери на християни и християни, е безумие. Всички на един бог се молим. Аз като отида на Бачковския манастир или като влизам в българска църква, паля свещичката и си казвам молитвата. Ами след като забраняват венчавките, сигурно скоро ще забранят и да влизаме в православни храмове. Що за логика? Защо спрямо нас такава агресия, възмущава се той.
Агоп Кюрегян разказва, че в Пловдив има арменци, родени и живели в Армения, които са женени за българки. Преди години общността е била по-консервативна и старите са държали традициите да се спазват, а браковете да са между арменци.
Сега вече смесените бракове се приемат за нещо нормално. „В нашето семейство например празнуваме всички празници - арменски и български. Съпругата ми разбира арменския, дъщеря ми също вече започва по-свободно да говори. Да знаеш още един език, си е голямо богатство”, казва пловдивчанинът. /Марица.бг
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни