понеделник, 23 Октомври 2017 03:46 ч.

Спанакът - много енергия, малко калории

Зеленчукът преборва анемията, 80 грама на ден покриват нуждата от витамин С на организма
18.03.2017   |   22:50
Прочетена: 1238   |
Коментари: 1
Спанакът - много енергия, малко калории

Спанакът е не само източник на енергия и витамини, както  добре помним от анимациите за Попай Моряка, но и диетична храна.

Той влиза в менюто за здравословно хранене и сваляне на излишните килограми. Популярен е заради високата си хранителна стойност и ниска калоричност. Добър източник е на желязо, витамин А и С, минерали и фибри. Една порция спанак съдържа 3 грама протеин.

Листата на зеленчука са много богати на белтъчини, въглехидрати, витамини В1, В2, В6, РР и по-малки количества витамин К. Доказано е, че 80 грама пресен или 200 г сготвен спанак покриват около половината дневна нужда от витамин С. Зареден е с голямо количество флавоноиди, които играят ролята на антиоксиданти и защитават организма от вредните действия на свободните радикали.

В спанака също се съдържат големи количества фолиева киселина, както и минерални вещества - натрий, калий, фосфор, калций, йод, манган и мед. Не съдържа никакъв холестерол и мазнини. В 100 г има 23 калории, 70 мг натрий, 3 г протеини, 4 г въглехидрати, 20% желязо, 16% витамин С, 210% витамин А, 14% калций.

Различните хранителни вещества са добра защита срещу заболяванията. Зелените листа дават много сила и енергия на организма. Зеленолистният зеленчук е изключително полезен при хора, страдащи от анемия.

Желязото и калцият в растенията не се абсорбират лесно от тялото. Спанакът съдържа химикал, наречен оксалиева киселина, която се свързва с желязото и калция и намалява приемането на тези вещества от тялото. За да по-добро приемане на желязо и калций той трябва да се комбинира с храни, богати на витамин С, като портокалов сок, домати или цитрусови плодове.

Можете да намерите свеж, консервиран или замразен спанак в супермаркета. Най-добре е да избирате такъв със зелени, твърди листа и свеж мирис. Избягвайте наранени или петнисти листа.  

Свежият спанак трябва да се изсуши и да се прибере в найлонов плик. Може да престои в отделението за плодове на хладилник 3 или 4 дни.

Освен широкото му приложение в кухнята в съчетание с различни храни, зеленчукът е полезен в смутита и фрешове. Енергийните напитки за закуска се забъркват с ябълки и киви. 

Той влиза и в състава на пестото, което често се добавя към вегетарианските ястия, за да замести енергийността и желязото, които се набавят от месото. 

Много специалисти препоръчват консумацията на спанак по това време на годината в помощ на борбата с пролетната умора.  / Марица.бг
.


Топ новини
Пловдивчанин осъди шефа си, закрепостил го с договор
22.10.2017   |
23:45   |
2024
Коментари: 0
Служител в пловдивска фирма успя да събори в съда подписания от него договор за повишаване на квалификацията, като доказа, че с предвидените в него неустойки работодателят на...