Прокурорите уж богати, а има 118 незаети места

Милка Итова е член на Висшия съдебен съвет (ВСС) и председател на комисията по предложенията и атестирането в съвета. Тя беше избрана от съдебната квота. Преди това е била съдия от Софийския градски съд и съдебен инспектор. Заедно с други членове на ВСС - представляващия Димитър Узунов, Ясен Тодоров и Румен Боев, присъства на тържествена церемония по встъпване в длъжност на Николай Гугушев в Окръжна прокуратура - Хасково. В средата на март на официална церемония предстои да встъпи в длъжност и нов прокурор в Окръжна прокуратура - Пловдив, на която също се очаква присъствие на членове от ВСС


-Защо тежката артилерия от ВСС се вдигна от София, за да присъства на церемонията по встъпване в длъжност в Хасково?  

-ВСС взе решение още през миналата година при назначаването на младши съди и прокурори да има по-голяма тържественост, защото това е един от най-важните моменти в кариерата на магистратите. 

Идеята да дойдем тук е да се срещнем с колегите, да чуем техните въпроси, защото промените в Закона за съдебната власт са изключително важни и е крайно време да се случат. Смятам, че е е също толкова важно обаче да се отстранят пречките за бързото провеждане на конкурсите.

В момента тече конкурс за 42 места в  районните прокуратури, мина писменият изпит. Искам да ви кажа, че в районните прокуратури в страната  има 118 свободни места, което изключително затруднява работата на магистратите. 

-Това ли е една от причините за бавното правораздаване? 

-Разбира се. Както и да се погледне, липсата на 118 прокурори затруднява работата на магистратите. 

-Да, но нали  България е на едно от първите места в Европа по брой на прокурори на глава от населението?  

-Да, ние действително се водим на едно от първите места по брой прокурори в ЕС. Това бе споменато и на срещата със Световната банка преди 1-2 месеца, в която участвах. Според мен статистиката, която се подава за броя съдии прокурори на глава от населението, съпоставена с европейските държави, не е точна. При нас не се отчита именно този огромен брой свободни места.

Подава се цифрата по щат. А като се прибавят и тези магистрати, които се преместват и се движат по инстанциите се получава, че 20 процента от щатовете в страната са незаети. Смятам, че са погрешни цифрите, които се тиражират в медийното пространство и са подадени до международните институции. Категорична съм - България не е в първите редици по щат на прокурори и съдии. 

-Да, но съдебната система е вечната спирачка пред България да бъде възприемана сериозно в Европа и дори Румъния ни изпревари. Румънският модел може ли да бъде печеливш за България?

- Не мога да кажа дали са по-напред от нас. Но не се говори за важните проблеми, които биха дали възможност съдебната система да работи по-добре. А това са промените в законодателството. Не само в Закона за съдебната власт, но и в процесуалните закони - за да могат делата да бъдат разпределени равномерно, а прокурорите и съдиите да работят при нормални условия и натовареност.

Вторият голям проблем е с вещите лица. Да сте чули някой да говори  за това? Никой не казва на някакъв етап е законът или наредбата, както щете го наречете, за вещите лица? В същото време всички знаят колко проблеми и забавяне предизвика експертизата по делото "Белнейски".

Тогава всички говореха колко се бавят обвинението и съдът, а никой не каза, че всъщност се чака вещото лице да си свърши работата. Същото ще бъде и с делото "Тодор" от Враца. То ще се реши изцяло въз основа на експертизата, която се изготвя от съдебните лекари. Направи ми  изключително впечатление  мнението на председателя на Асоциацията на вещите лица, когато го изслушвахме във ВСС. Той попита, защо в доклада не е отразен проблемът с експертизите.

А без добра експертиза няма как да има добре работеща съдебна система. Това сякаш на всички е  ясно, а въобще не се коментира. Съдебните медици са в окаяно състояние. Те дори заплашваха да спрат да изработват експертизи. Проблем е и с преводачите, техниците.

Ето в Хасково поставиха въпроса за липсата на преводачи, което за техния район е изключително важно, защото има много чужденци. Ами какво да говорим за делата за ПТП? При тях  знаете колко е важно мнението на техническата експертиза. Да не говорим за какво заплащане и с каква техника работят. Няма как ние да сме добре, ако тези всички проблеми не бъдат решени. 

-А защо промените не се случват? 

-Не се внасят промените в Закона за съдебната власт.  Това е шести министър, с който се стига до един етап и точно да се внесат промените в ЗСВ, и нещо се случва.  Надяваме се това най-после да стане. 

Искам да посоча и един друг проблем, заради който нещата много се бавят. Нашето предложение още от 2013 г. е да се направи така, че конкурсите за преместване да стават по документи. Ето сега има прокурор от Районна прокуратура Харманли, който иска да се премести в Районна прокуратура - Хасково. Няма други кандидати. Но преместването не може да стане по документи, а само с конкурс.

Той е обявен през май 2015 г. По закон трябва да бъде обявен в Държавен вестник, ВСС да се произнесем по допустимостта, да направим атестация, становище на етичната комисия.

За да се спазят всички процедури минава една година, в която този конкурс не може да приключи. Ако има мобилност, каквато искаме, магистратите да правораздават спокойно, там където са семействата им, така ще е добре и за гражданите. Ако се отпуши процедурата, по която се назначават магистратите, няма да стоят незаети места в някои прокуратури. /Марица.бг

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?