вторник, 30 Май 2017 10:23 ч.

Особености на шофирането в Пловдив – арогантно и без мигач

18.02.2017   |   13:07
Прочетена: 6424   |
Коментари: 0
Особености на шофирането в Пловдив – арогантно и без мигач

Руси Чернев

 

Ако спазвате буквите в закона за движение по пътищата, докато шофирате по пловдивските улици и булеварди, но ви се струва, че сте пълен балък, не се притеснявайте - грешката не е във вас. Просто тук от години са надминали героите от Бомбай и Перник в газенето на правилата. За да не се отличавате от пловдивчани зад волана, трябва да спазвате следните 10 принципа:

1. Ляв завой от средна лента

На някои кръстовища той вече е разрешен, но на повечето лявата лента си е все така маркирана с двойна непрекъсната линия. Което означава, че всеки завиващ трябва да заеме позиция вляво. Да, ама не. Ако сте заели въпросната правилна позиция и чакате реда си, той скоро няма да дойде. Покрай вас от средна и дори от дясна лента наляво ще завият дузина коли, като изобщо не прилича шофьорите им да имат усещането, че правят нещо нередно.

2. Мигачът е табу

Повечето от описаните по-горе шофьори не само че газят двойната непрекъсната линия, но го правят дори без да дадат мигач, с което да покажат на будалата до себе си, че ще предприемат въпросната маневра. Заради честите засичания по-наперените сред законопослушните шофьори понякога си позволяват да направят забележка на нарушителя. В отговор обикновено получават размахан среден пръст и презрителен поглед.

3. Кара се бързо

По съществуващите все още добри трасета в Пловдив /Бул. „Санкт Петербург“, бул. „България“ от Адата до кръговото на Панаира, Кукленско шосе, Асеновградско шосе, част от бул. „Христо Ботев“ под Коматевския възел, основните булеварди в ЖР „Тракия“/, а и по някои не съвсем добри места нормалната скорост за местните шофьори е поне 80 км/ч. Ако караш с позволените от закона 50, те приемат да селски натрапник. Макар че точно ти си правият, обикновено получиш дюдюкания с клаксона и тлъста порция псувни.

4. Тръгва се бавно

Докато по правите участъци двигателите реват като на „Монца“, при тръгване на светофар повечето коли са досадно бавни - един си гледа телефона, друг яде баница, някоя дама се черви, или си проверява фейса в огледалото. В резултат колоната не тръгва едновременно, а се точи като арнаутски керван. А това допълнително обърква и без това кофтия трафик.

5. През зебрата - на педал 

Имайте предвид, че много от пешеходните пътеки в Пловдив не са добре означени /като тези по старата част на бул. „Васил Априлов“, на бул. „Дунав“, на „Александър Стамболийски“ и т.н./. И на осветените и съвсем видими места за пресичане обаче пловдивските шофьори не са никак толерантни към пешаците. Дори да виждат, че светофарът след 150 метра свети червено, джигитите не дават предимство и минават през пътеката с газ. Особено опасно е това на булевардите „Христо Ботев“ /между гарата и Стоматологичния факултет/, „Александър Стамболийски“, „Никола Вапцаров“, „Санкт Петербург“ и в ЖР „Тракия“, където пешеходците често падат жертва на джигитите.

6. Масово се отнема предимство без сигнал, че това ще се случи

Най-често става при стеснения на пътя. Христоматиен пример е светофарът  на бул. „България“ до магазин „Алати“ в посока Пазарджишко шосе. До кръстовището лентите са три, като с предимство за направо е средната. Колите в нея обаче редовно за засичани както отляво, така и отдясно. При това нарушаващите правилата не дават никакъв знак на законопослушните, че ще им отнемат предимството. 

7. Никой не те пропуска, ако си се объркал и имаш нужда от малко толерантност за закъсняла маневра

Ако не си успял да се престроиш навреме и трябва да направиш късна маневра в малко и съвсем безопасно нарушение на правилата, пловдивчани няма да те пуснат без бой. В София и по Европа въпросното престрояване става с мигач и едно помахване за извинение. След маневрата подпомогнатият благодари, като пуска за секунда аварийни светлини. Под тепетата за подобна закъсняла маневра /макар да помолил за трасе/ минава с много псувни.

8. По малките улички се спира на тротоара или направо в кръстовището

В резултат шофьорите, опитващи да спазват правилата, рискуват всеки път, когато пресичат въпросните кръстовища. Видимост обикновено няма, както и институции, които да санкционират нарушителите. Особено тежък е проблемът в кварталите без синя зона като този до гарата, „Съдийски“, „Гагарин“, „Каменица“ и редица други.

9. Изпреварване от дясна лента

Ако карате с допустимата скорост в Пловдив, бъдете винаги нащрек. Изпреварванията от дясна лента са ежедневие на Коматевския възел, по бул. „България“, мостовете на Герджика и Адата, бързите отсечки в ЖР „Тракия“ и т.н.

10. Всички тук се чувстват над закона, защото КАТ и полицията никакви ги няма

Всъщност униформените ги има, но все на места, където няма големи рискове и проблеми с трафика. Патрулките обикновено спират в подхода към Коматевския надлез в посока бул. „Копривщица“, бул. „Копривщица“ до спортния център или бившата Гарнизонна фурна, Асеновградско шосе, бул. „България“ след кръговото на Панаира и на други удобни пусии, от които може да се отстреля някой нещастник, забравил да си сложи колана или да пусне фаровете на колата. Там джигити естествено няма, само безобидни будали.

В резултат на бръмбарите в главите на голяма част от шофьорите, липсващия контрол и някои други фактори /лоша организация на движение, дупки и ями по пътищата, слаб контрол за техническото състояние на автомобилите/ през 2016-а Пловдив отчете най-черната година в статистиката за тежки катастрофи и убити на пътя, като изпревари емблематичните вагабонти зад волана от Перник, Пазарджик и Шоплука.

Така че докато на самите пловдивчани или на някои от представителите на отговорните институции в града не им дойде друг акъл, карайте с едно наум, когато сте под тепетата.


Топ новини
Главният архитект да е пряко подчинен на кмета, предлагат кандидатите
30.05.2017   |
10:05   |
83
Коментари: 0
Тримата кандидати за главен архитект на Пловдив представиха концепциите си пред граждани. Какви са техните визии за бъдещето на града, стана ясно на среща, инициирана от...