сряда, 29 Март 2017 14:07 ч.

Няма успешен туризъм без работещо летище

Пловдив трябва да вземе пример от Охрид и Скопие, ако иска да се утвърди като дестинация за уикенда
24.02.2017   |   10:38
Прочетена: 1300   |
Коментари: 6
Няма успешен туризъм без работещо летище

Председателят на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България Благой Рагин е роден на 8 септември 1945 г. в село Ярлово, Самоковско. Завършил е техникум по обществено хранене. Занимава се с ресторантьорство от 25 години и е основател на първото сдружение на частните хотелиери у нас.

Президент е на Балканския алианс на хотелиерските асоциации (BAHA). От години г-н Рагин е човекът, който избира българските хотели, които се номинират в класациите на Белградската туристическа борса. На 23 февруари тя ще обяви своите награди за 2017 г. Фаворитът за Хотел на годината за 2017-а е Ландмарк Крийк.


- Г-н Рагин, дни преди да заминете за Белград, научаваме, че големият победител тази година е Хотел Ландмарк Крийк в Пловдив. Как се стигна до това отличие?

- Тази номинация излезе от Балканския алианс на хотелиерските асоциации (BAHA). Убеден съм, че това е хотелът за 2017 г. Белградската борса се провежда всяка година през месец февруари, тя е една от най-големите в Югоизточна Европа. И се нарежда веднага след борсите в Лондон, Париж, Берлин и Москва. 

Ще направя сравнение - на нашата ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО през февруари в Интер Експо център-София имаше над 380 фирми. В Белград се събират 1000. Всяка година номинираме най-добрите хотели от Балканите. 

- Това е добро постижение за града, но как мислите готов ли е Пловдив да стане Европейска столица на културата през 2019 г.?

- Ще върна лентата малко назад. Преди 12 години със Соня Алексиева - РR експерт и автор на стотици публикации в областта на туризма - търсихме български град, който да стане борса за културен туризъм. Първият, за който се сетихме, беше Пловдив. Идваме тук и се срещаме с местната управа, но идеята пропадна. Тогава казвам: Соня, дай да опитаме във Велико Търново. Прескочихме Стара планина и нещата се случиха.

Но да не бъдем черногледи - през последните 5 години Пловдив навакса това, което беше загубил, при това с лихвите. Получи много награди и призове и се превърна в отлична дестинация в областта на културния туризъм. И не само! Заслугата за това е не само на кмета и общинското ръководство, а и на един голям българин - казва се Фратев. 
Само че имате един малък проблем - пловдивското летище. От 5-6 години се боря да го наложим.

- Какви са шансовете това да се случи?  

- Те са в нискотарифните полети. Преди време консултирах някои от балканските страни. Успяхме много по-малки градове, като Охрид и Скопие,  да ги утвърдим като културни дестинации именно с нискотарифни полети. Но за да тръгнат този тип полети, първите 1-2 години летищата са на загуба. Затова в тези градове със съдействието на Балканския алианс на хотелиерските асоциации осигурихме съфинансиране от Министерството на финансите.

В следващите 2 години македонците постигнаха 35 % ръст на туризма си. Започнаха да пристигат много холандци, имаше директни полети от Амстердам. Плащаха по 1500 евро на пакет. Между другото населението на Охрид е близо 42 000 души, а Пловдив наброява над 300 000.

- Възможно ли е и у нас да се договори подобно съфинансиране?

- От Министерството на финансите казаха: Ние не можем като македонците да субсидираме летището, тъй като сме в Европейския съюз. Тогава проучих как го правят другите държави, които са в ЕС. Техните министерства дават целеви помощи на градовете - както е Пловдив, например - за да се намали безработицата и да се създаде бизнес.

По този начин вече самата община може да подпомогне летището за 1-2 години, докато то набере скорост. Това може да се направи и у нас. Искам да има дискусия по този въпрос - какво ще спечелим и какво ще загубим, ако една-две години общината подпомага летището.

Аз съм оптимист и вярвам, че летище Крумово ще захранва не само Пловдив, но и Хисаря, Пампорово, Пазарджик, Велинград, а защо не и Стара Загора - там история колкото щеш.  

- Какво ни убягва, за да сме силна туристическа дестинация?

- Хърватска е с 4 милиона население, но имат леглова база колкото нашата. И продават скъпо. Освен това дават 10 пъти повече пари за реклама от нас - 100 млн. евро от които им се връщат 10 млрд. евро оборот. Все едно да  дадеш 1 евро, а да ти се върнат 10 - това само туризмът го може!

Но нещата не стават, ако направиш летището и чакаш някой да дойде. Трябват още реклами, инфотурове, да каниш световни журналисти, знаменитости. Като Черна гора и Хърватска, които привличат най-големите звезди от шоу бизнеса. Те почиват при тях, а от това цените на имотите им се вдигнаха два пъти. Това е и нашият път - да привличаме чужди инвестиции и Брутния ни вътрешен продукт да не пада под 6%.

Но аз съм оптимист - сега идват избори и всички обещават да вдигнат заплати, пенсии. Аз питам: как ще стане това? Откъде ще дойдат парите.

Затова е важно да знаеш къде да биеш сондата. Виждам как балкански дестинации с много по-малки дадености, но със силна реклама постигат повече от нас. При положение че имаме такива природни дадености. Трябват ни нови идеи!

- Тогава къде да бие „сондата” Пловдив?

- Първо в рекламата. След това в нискотарифните полети и в ценовия маркетинг. Това го казах вчера и на министъра по туризма доц. Стела Балтова - да направим една кръгла маса. В София или в Пловдив - без значение къде - да поканим най-добрите светила по ценоообразуване.

У нас в България модата в туризма е колкото можеш да сваляш цената. Така не се прави бизнес! Защото чужденците, които ходят на СПА и на културен туризъм, ще си кажат: България е най-евтината дестинация. И ще отидат в Черна гора. Този курорт минава в една по-скъпа и лукс категория и те отиват там. Мислят си: В България не е за нас!

Ние не си даваме сметка за едно нещо - когато е по-скъпо, има по-малко клиенти, но повече добавена стойност - това е схемата по света. Най-големите практици на Европа в ценовия маркетинг са кипърци. Тези хора разполагат с малка територия, но я използват максимално.  

- Само че ние все пак живеем в България и условията са други.  

- Да, но в туризма има минимални цени. Вчера пих кафе на жълтите павета в София за едно левче. Значи - 50 цента. При 50 цента цена на кафето кажете ми каква добавена стойност има този, който го продава. Как ще плати европейска заплата на персонала си и данък на държавата. В Париж кафе под 4-5 евро няма.

Хайде, ние не сме Париж, но поне до 2 евро можем да го понесем. Тогава да изчислим каква ще е добавената стойност от тези 10 милиона туристи, които минават през България? Това е пътят - добавената стойност да не е на дефлационни цени. 

- Петзвездни хотели или по-малки къщи за гости? На какво да заложи Пловдив през 2019-а?

- Пазарът сам ще покаже. Хубаво е, когато един хотел има поне 200 стаи, така той дава повече екстри, по-добър маркетинг. Пловдив трябва да развие своя културен и конгресен туризъм. Хотелите ни в момента са конкурентни като цени. Губим само от Будапеща, защото те имат по-добри пакети. Затова обръщам внимание на туроператорите - работете с пакети. Ако някой турист дойде в Пловдив, заведи го в Хисаря или до Перперикон. Правете и винени турове, по подобие на бирените в Чехия.

Впечатленията ми са, че през последните 5 години Пловдив се разви много динамично. Остават ви 2 години до 2019 г. и аз съм оптимист за града ви. Той е град с богато минало и още по-блестящо бъдеще.


Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Моля, спазвайте добрия тон.
Коментари (6)
  • до Г-н Рагин
    Рейтинг: 16
    1
    24.02.2017 |
    08:21
    Не величайте кмета Тотев , защото той е най-големият враг на летище Пловдив . Още в първият си мандат Пловдив излезна от фонда за развитие на летището и Тотев каза , че на града ни не му е нужно летище след като на 140 км. е летище София . Веднага след това бяха спрени линията до Барселона (още не беше и тръгнала дори) и линията до Милано . Ако това не беше станало тогава сега от летище Пловдив щеше да има полети до над 20 града в Европа , а не от София . Кмета Тотев е крадец , гледа само неговите си облаги и не се интересува от съгражданите си .
    Оценка:
    +21
    -5
  • 1 i 2 и 3
    Рейтинг: 20
    2
    24.02.2017 |
    08:30
    1. Целта на държавната администрация е да затвори летището и да го приватизира! 2. Парите за каквото и да било, да не говорим за реклама, вече отидоха за строеж на хотел, бизнес център, къщи в Белащица и Керамоти и .... 3. Единствената реклама на Пловдив е тази, че има най-корумпирания кмет в ЕС и че известен с прозвището - града на 600-те лева - каквато е средната заплата в града - отново една от най-ниските в ЕС!!!
    Оценка:
    +24
    -4
  • проф. Клошарски
    Рейтинг: 8
    3
    24.02.2017 |
    11:16
    Рагин, ти, дървен шопе! Да ти имах образованието (ТОХ)! Ама кой ме би по главата да ставам професор? Сега мога да се похваля само, че съм част от общественото гладуване, а не от общественото хранене, и живея в хотел "Звездоброй"...
    Оценка:
    +9
    -1
  • 3434????
    Рейтинг: 14
    4
    24.02.2017 |
    11:24
    В Пловдив за уикенда идват турци, за да купуват евтини орехи от четвъртък пазара! Другото, с което при всички положения ще се сблъска всеки турист са - умни светофари, СИНЯ ЗОНА(вече работи и в събота, специално за уикенд туристите), задръствания, мръсен въздух, а ако някой реши да види прословутата ГРЕБНА БАЗА ще трябва да си приготви още 2лв.
    Оценка:
    +16
    -2
  • защо
    Рейтинг: -2
    5
    24.02.2017 |
    11:52
    Защо този Рагин говори без да знае неверни неща? Глупак
    Оценка:
    +3
    -5
  • Polinka
    Рейтинг: 2
    6
    25.02.2017 |
    00:56
    Стига пишете глупости. Летището е държавно и община Пловдив няма дялове в него. Логично е след като е държавно - държавата да го развива. Не мислите ли?! Кой инвеститор би инвестирал в обект, който принадлежи на друг?! Мислете малко бе хора, информирайте се!
    Оценка:
    +3
    -1
напиши коментар
Код за сигурност:
Топ новини
Патриотите искат 4 министерства, сондират Славчо за културата
29.03.2017   |
13:40   |
360
Коментари: 7
" Или Бойко Борисов ще е премиер, или отиваме на избори". Това е категоричната позиция на ГЕРБ. От партията на Борисов изключват варианта за широка коалиция между ГЕРБ, БСП и...