Няма спасение от сайтове ментета, всеки да се пази сам

Електронната търговия в България бележи стремглаво развитие. И ако допреди година-две бяхме по-свенливи в развързването на кесиите при покупки от онлайн магазини, то днес нещата стоят съвсем другояче. Сега пазаруваме не само дребни продукти, книги и музика или онлайн услуги, днес потребителите са разширили хоризонта на своите онлайн желания и пазаруват значително повече и най-разнообразни неща - дори такива, които доскоро се считаше за неудобство да се пазаруват онлайн - дрехи и обувки, парфюми... защото не могат да бъдат премерени, изпробвани. Промяната в нагласите на купувачите онлайн, както и преодоляването на страха от онлайн разплащания заради възможността за заплащане на поръчаните стоки при доставката с т. нар. наложен платеж, доведоха до пръкването както на малки, големи и още по-големи нишови и специализирани онлайн магазини, така и на големи магазини с много и различни категории стоки.

Някои - изработени с много усилия и с изпипани във всички детайли и изисквания за онлайн бизнес, други набързо скроени и съшити, колкото да са в състояние да приемат поръчки. И докато при големите магазини собствениците са вложили десетки хиляди левове за изработка и поддръжка на собствена платформа, то по-малките разчитат на някое от редицата безплатни или евтини готови решения, които могат да бъдат открити в Интернет. Въпрос на дългосрочни намерения и предвиден и заложен бюджет за начинанието. Важно е да се отбележи, че вторите не са непременно лоши или зад тях задължително се крие нечиста и користна цел.

"Марица" вече на няколко пъти писа за сайта, който предлага уж оригинални спортни обувки, които впоследствие се оказват лоша и некачествена имитация. Това е проблем на средата - сравнително евтиното и бързо пускане на онлайн магазин, възможността за бързото му популяризиране и достигане до широка аудитория, без за целта да е нужно разкриването на верига от магазини, наеми за помещения и фонд работна заплата, както и заниженият контрол онлайн, крият зад себе си риска зад красивите снимки да стоят некачествени стоки. Ясно е, че всичко зависи от съвестта на собствениците и доверието, което те изграждат у потребителите. От друга страна, пък именно намалените разходи за достигането на стоките до своите клиенти позволява на търговците онлайн да предложат значително по-ниски и примамливи цени. Тук е мястото, на което се намесва разумът на купувача - дали е реално избраната стока да се предлага на такава цена, или става въпрос за някаква измама - било то имитация на оригиналната стока или по-малко бройки в опаковка, намален грамаж и пр. В Комисията за защита на потребителите непрекъснато постъпват сигнали за различни проблеми, с които се сблъскват потребителите от различно естество, но заради факта, че онлайн търговията сега встъпва у нас, много от казусите са неразрешими или трудноразрешими, тъй като липсва законодателна мярка. И тук топката се връща обратно у потребителя, който трябва да е внимателен при избора си както на стоки, така и на сайтовете, от които да пазарува. Защото онлайн магазините не само няма да намалеят, а и ще се увеличават. Както трябва да се увеличава и вниманието всеки път, когато пълним с продукти виртуалната си кошница със стоки на промоция.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Ще има ли ротация на кабинета или отиваме на избори?