понеделник, 27 Март 2017 15:43 ч.

Новатор превърна ученето във видеоигра

Ученикът става геймър, усвоява материала, докато катери нивата
23.02.2017   |   17:30
Прочетена: 807   |
Коментари: 1
Новатор превърна ученето във видеоигра
Снимка: Дарин Маджаров (вляво)

Ученето може да се превърне във видеоигра. Всеки ученик напредва в клас, като така развива и своя собствен герой.  А у дома влиза във виртуална реалност като геймър и преборва  електронни уроци. Така научава задължителната материя в училище  и се забавлява, като вдига нива. И в крайна сметка се развива.

Това е визията за модерния начин на учене на създателя на портала Уча.се Дарин Маджаров, която бе представена в Пловдив на конференция „Иновативното образование на практика”. С точките, които събират, усвоявайки електронните уроци, учениците влизат в класация. Тя позволява да видят своето място в рамките на своето училище, в града и даже в цялата страна.

Аз самият вдигам нива по този начин, но разработвайка сайта, усмихва се Дарин, който заради иновативните си разработки попадна в класацията на списание „Форбс" за България „30 под 30”, в която са събрани новатори на възраст до 30 г.

В момента екипът на Дарин разработва съвместно с УНИЦЕФ индивидуална учебна игра. Чрез нея може да се направи диагностика на всеки ученик по основните теми, заложени от МОН в програмите за различните класове. Това става чрез „умен” тест онлайн. Той генерира въпроси върху учебното съдържание. Ако детето даде верен отговор, задава следващ.

При грешка формулира по-лесно питане. Така софтуерът засича нивото на усвояване на различните теми и регистрира проблемни точки. Накрая дава обобщение - например, че детето е усвоило 80% от материала в 1. клас. И онагледява визуално с разбивка на ключовите теми. Под всяка има колба, а „веществото” в нея показва колко са знанията точно по този въпрос.

Следващата стъпка в алгоритъма е да се препоръчат автоматично конкретни видеоуроци за запълване на белите полета. Това наваксване също не е чрез допълнителни консултации при учителите или прелистване на уроците назад в учебника. Ученикът влиза в среда на електронна игра и пак е супергероят  в центъра . В пространството около него се реят балони - всеки от тях е един от уроците, които детето трябва да мине отново, понеже са останали неусвоени. Като ги пука, той ги отваря и учи един по един.

Миналото лято създателите на играта-тест проверили как работи сред деца в Шумен и Сливен. Избрахме училища, в които дори родителите трудно говорят и пишат, обясни Дарин Маджаров. За 10 дни хлапетата повишили знанията си по български език с 10-15% в резултат на този индивидуален подход. Диагностичният тест под формата на видеоигра може да е много ефективен в Столипиново, увери създателят му  в отговор на питания от учители в учебни заведения с деца от малцинствата как точно иновативните методи ще стигнат до училища,  в които преобладават ученици с майчин език, различен от българския.

Електронните уроци и тестове могат да бъдат в помощ и на деца със специфични образователни потребности. От миналата седмица в сътрудничество с организация на хора с увреден слух е започнало създаването на субтитри за видеата. Предстоят постъпки пред МОН тестът да бъде признат като официален метод за индивидуална диагностика.

На въпрос дали видеоуроците не засилват допълнително пристрастяването към интернет, Дарин отвръща, че само правят ученето по-ефективно. „Вместо да учи 3 часа, детето се справя за един. Успоредно с предлаганите материали водим кампания сред родителите да акцентират и на социалните умения. Всяка седмица в платформата има статия как детето да е успешно без компютрите”, казва той.


 

Всеки урок със сценарий като в киното

Екип от 80 души създава видеоуроците и упражненията. Повечето от специалистите са учители, но не всички са от поколението на Дарин - има историк с 27 г. стаж. Грижа на учителя е да осигури съответствие между съдържанието на видеоурока,  учебната програма и държавните образователни стандарти.  В началото изготвя мисловна карта по ключови думи.

Подбира  изображения и карти. Написва сценарий, който след това отива наистина при филмов сценарист. После идва ред на аниматорите - те създават героите и ги раздвижват. От тях зависи Тезей да стане симпатичен и да победи Минотавъра във видеоурок по история за 5. клас.  Добавят и още визуални елементи - анимации с движение на войските и функциите на атома. 

Част от персонажите се озвучават от учителите, други говорят с гласовете на популярни личности. Сред тях е Симеон Колев от БГ Радио, който вкарва лични истории, тананика мелодията от „Карибски пирати” и имитира Джак Спароу.

В следващите месеци ще се търсят преподаватели по различни професии, за да се направят видеоуроци и за професионални гимназии.


Специално упражнение: Как се хваща гадже

След като в платформата Уча.се вече има около 5500 видеоурока по всички предмети от 1. до 12. клас и над 3000 видеоупражнения, предстои разширяване на материала и в посока социални компетентности. Ще бъдат създадени уроци, които касаят общуването. И дори на тема как да си хванем гадже, обяви Дарин Маджаров.

Самият той е от малко селище - Дряново, където е завършил основно образование. Продължил в Габрово, а после поел към университет в Германия. По време на следването се родила идеята за видеоуроци и били направени първите стъпки за създаване на платформата. Днес съдържанието ползват над 400 000 учители и ученици. Философията е видеоуроците да разкажат важните неща от учебника интересно на достъпен език.

Чрез упражненията наученото може да се приложи веднага. А където ученикът допусне грешка, с един клик може да се върне към точния откъс от съответния видеоурок, за да навакса. Няма оценки, но системата има мотивиращи бонуси. При справяне с първото упражнение новаците получават виртуална значка „Първи пробив”, а на петото - медал „Някой да ме похвали”. /Марица.бг

Новатор превърна ученето във видеоигра

Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Моля, спазвайте добрия тон.
Коментари (1)
  • da
    Рейтинг: 7
    1
    23.02.2017 |
    17:42
    Иновации, тази думичка в България е вълшебна! Условните връзки , които се създават в мозъка при класическото учене са по-трайни, така че всички тези новости водят до нетрайни знания! За допълване на знанията стават, но не и за основа на знанията!
    Оценка:
    +7
    -0
напиши коментар
Код за сигурност:
Топ новини
ГЕРБ води във всички райони на Пловдив
27.03.2017   |
14:33   |
332
Коментари: 1
ГЕРБ води с най-много гласове във всички райони на Пловдив. Ето как се разпредели вотът по места под тепетата:   Район "Централен":    ГЕРБ - 40,61%, БСП -...