вторник, 25 Април 2017 13:34 ч.

Малки производители ще зареждат Метро с български плодове и зеленчуци

21.02.2017   |   10:11
Прочетена: 6382   |
Коментари: 5
Малки производители ще зареждат Метро с български плодове и зеленчуци

Георги Гърневски е роден през 1974 г. в Пловдив. Средното си образование завършва в МГ "Акад. Кирил Попов" в родния си град, а висшето - в Икономически университет - Варна. Магистър е по "Икономика и управление на търговията". За разлика от баща си - бившия кмет на Пловдив Спас Гърневски, не се увлича от политика, а започва да гради кариера като икономист в София. През 1998 г. постъпва на работа в Метро България. През годините ръководи стратегически проекти в търговската верига. Две години е трупал опит в централата на Метро в Дюселдорф. Признава, че от всички ръководени от него проекти в компанията, в момента е ангажиран с най-интересния -  "Плодове и зеленчуци". Семеен, с две деца. 


Г-н Гърневски, търговска верига Метро стартира програма, с която се отваря към малките и средните земеделски производители в България. В какво ще се изразява партньорството?

- Метро действително се отваря към земеделските производители. От една страна, ние искаме да им дадем място на нашия щанд и достъп до нашия пазар. От друга страна, ще им съдействаме да прилагат такива производствени практики, които да отговарят на изискванията за качество. На практика ние ще комуникираме с тях постоянно - относно сортовете, които да отглеждат, ще помагаме с консултанти и с научни звена, с цел подобряване на качеството и производството, и всичко това ще е безплатно за тях. Друг важен момент е, че ще им помагаме директно и без такси да доставят стоката си при нас, като се избегнат прекупвачите и сложни процедури, които оскъпяват цената.    



На какъв принцип ще избирате фермерите, с които ще работите? 

- Селекция при всички случаи ще има. Изготвили сме списък от критерии, на които трябва да отговарят стопаните. На първо място - това са минималните условия, които се изискват по закон, а именно - да са регистрирани земеделски производители по Наредба 3, да си водят производствени дневници, в които да са вписани какви разрешени торове и препарати за растителна защита прилагат, както и използване на чиста поливна вода. Ще изискваме и документ от съответната Областна дирекция по безопасност на храните, че стоката е годна за консумация. Тази гаранция е важна и за нашите професионални клиенти от областта на хотелиерството и ресторантьорството, а те са по-голямата част от клиентите ни.  Те имат конкретни изисквания за вкусовете и хранителните стойности на продуктите. Така ние ще поръчваме на фермерите да произведат точно определен сорт домати или краставици например с традиционни български вкусове, които са търсени от нашите клиенти. Затова целта, която има Метро, е да свърже дребния производител на пресни плодове и зеленчуци с професионалните клиенти.



Метро имаше идея да си партнира с Института по зеленчукови култури в Пловдив, с цел подпомагане на семепроизводството и поддържането на застрашени от изчезване български сортове. Има ли вече предприети действия в тази насока?

- С ИЗК „Марица“ работим от ноември миналата година. Те ни помогнаха с информация относно български сортове, между които и изчезващи. Същите имат не по-лоши агротехнически и вкусови показатели от вносните. Вече сме направили списък на сортове зеленчуци, които препоръчваме на земеделците да произведат. Всички сортове са устойчиви на различни болести и неприятели, а семената от тях са налични. От доматите сме се ориентирали както към т.нар. розова серия - „Розово сърце“, „Розов блян“, “Розова магия”, така и към стандартните - „Наслада“, „Рила“, Български трапезен“. От пипера залагаме на капията „Ивайловска“ , „Куртовска“, Софийска“, а от зелето - на „Кьосе“ и „Балкан“, както и на много други.



Реално кога Метро ще стартира програмата със земеделските производители и какви ще са първите стъпки?

- Вече сме подбрали необходимите продукти като видове и количество. Със съдействието на Националната служба за съвети в земеделието осъществихме контакт с малки производители от цялата страна, които отговарят на нашите критерии за производство. На този етап, специално от Пловдив, Пазарджик, Хасково и Стара Загора, сме се срещнали с над 200 производители. В момента разпределяме обемите на максимален брой земеделци според количествата продукция, която ни трябва. До края на февруари трябва да сключим договори с производителите, с което ще им гарантираме изкупуването на продукцията.



Към производителите на плодове по аналогичен начин ли ще прилагате концепцията си?

- Да, програмата е ориентирана еднакво и към производителите на зеленчуци, и към производителите на плодове. Там е малко по-различно, тъй като при овошките няма как да искаме да се изкореняват насаждения и да се засаждат нови. Така че в този сектор комуникацията е с хора с налични градини от голям набор плодове. Реално в списъка ни има 150 позиции с плодове и зеленчуци, които ще се изкупуват.



Това означава ли, че в Метро ще се предлагат основно български плодове и зеленчуци и по-малко вносни?

- Точно така. Но тъй като програмата стартира през ноември миналата година и не всички семепроизводители знаеха, че тръгваме в тази насока, първата година ще се ориентираме към сортове, които вече се произвеждат, а през следващата ще предприемем стъпки към позабравени и застрашени от изчезване български сортове.  Идеята е всяко нещо, което се ражда на нашата българска земя и е в сезон, да е на нашите рафтове. Няма как и не трябва българска стока, която в момента е на полето, да остане неизкупена и да бъде заместена с вносна. Ето това трябва да променим, естествено, трябва да работим и с нашите клиенти, защото и културата на клиента трябва да е в насока да се търсят българските стоки. За да може човек да усети позабравения вкус на българските домати, краставици, пъпеши и въобще на всички наши традиционни плодове и зеленчуци. И е крайно време да се преустанови порочната практика, налагайки холандските или други вносни безвкусни сортове, да се казва, че щом са отгледани в България, са типично българско производство. Така създаваме чувството, че няма разлика във вкуса на българско или вносно производство, което пък отваря възможност на чуждите производители да нахлуват на пазара. По този начин си губим нашата идентичност и уникалност. Затова ще се стремим да променим мисленето на българските производители и съм убеден, че ще успеем.  



Вашите срещи със земеделски производители ще продължат и по време на Агра 2017 г. Къде могат да ви открият те?

- Всички участници на изложението и заинтересувани земеделски производители ще могат да ни намерят на нашия щанд в Палата №6, където ще имат възможността да се запознаят с нашите намерения и условията, които предлагаме, както и да ни представят своите възможности като производители на плодове и зеленчуци./Марица.бг


Топ новини
Оставиха убиеца на Бонка от "6 септември" в ареста
25.04.2017   |
12:08   |
283
Коментари: 0
  Шофьорът, убил жена на пешеходна пътека в Пловдив, остава в ареста. Апелативният съд отказа да уважи жалбата на Асен Гюрганчев срещу определение на Окръжен съд...