неделя, 17 Декември 2017 17:37 ч.

Кой подложи Пловдив на финансова блокада?

В София се излива златен водопад по европейски програми, при нас - нито лев
13.02.2017   |   21:51
Прочетена: 3750   |
Коментари: 66
 Кой подложи Пловдив на финансова блокада?

Инж. Александър КОНСТАНТИНОВ

Продължавам с разказите за финансовата блокада, наложена на Пловдив. Във втория планов период на Европейските кохезионни фондове  от 2014 до 2020 г. Министерството на регионалното развитие управлява оперативна програма „Региони в растеж”. Община Пловдив разработи „Интегриран план за развитие”  и беше първият град от общо 39, който  е одобрен с Решение № РД - 02-36-1 от 04.01.2016 г. Спомняме си тържествената обстановка, в която министър Лиляна Павлова и кметът  Иван Тотев положиха подписите под документа. 

Министерството отдели за Пловдив 80 185 733 лв.

Не можем да се сравняваме със стотиците милиони, определени за София, но и тези пари не са малко, ако се инвестират, преди да станем Европейска столица на културата. Именно с този държавен и общински ангажимент беше обяснена скоростта, с която беше одобрена програмата.  

По предложение на Пловдив парите се насочват в три зони:

Зона със социални функции - обхваща района северно от бул." Мария-Луиза", източно от бул. "Цар Борис IIII Обединител" и включва руслото на река Марица в т.ч. и остров Адата. За тази зона са определени 33 334 000 лв. за общо 17 обекта.

Зона с обществен характер - обхваща жп ареала и Централна гара. За нея се дават  4 000 000 лева, като се предвижда реконструкция на предгаровия площад.  

Зона с икономически функции - обхваща "Гладно поле" в карето  от бул. "Освобождение" до ул. "Лев Толстой"  и бул. "Санкт Петербург". За тази зона има 20 024 000 лв. за общо 5 обекта.

За енергийна ефективност в целия град ще бъдат инвестирани 18 000 000 лв.

Една година по-късно

по тази програма в Пловдив реално не е инвестиран нито лев.

В същото време в София се излива златен водопад, финансиран от европейските програми. В типичен за управлението на кмета г-н Иван Тотев стил се пази пълно мълчание по въпроса. Не е ясно дали общината е причина за пълния финансов блокаж или министерството.  

Ако сумираме всички обещани и планирани за Пловдив пари, сумата е колосална - "За Водния цикъл -114 млн. лв.; за Интегрирания план за развитие - 80 млн. лв., и за ЕСК 2019 - 20 млн. лв. Цялата тази сума от 214 млн. лв.  би следвало да се инвестира в Пловдив до края на 2018 г. Освен това общината е поела ангажименти за съфинансиране през този период за над 80 млн. лв., или общата сума на инвестициите до края на 2018 г. са около 300 млн. лв. В началото на 2017 г. от тези пари  няма получен в сметките на общината нито един лев?! Имаме само две години до началото на 2019-а,  за да реализираме всички проекти, за които са планирани тези ресурси.

Защо няма пари, кой е виновен, след като през последните 2 години една и съща партия управлява и държавата, и общината - все въпроси, на които някой трябва да даде отговори!

За тунела под Централна гара и за вдигане на жп линията

от Коматевския възел до гара Филипово на ниво над 10 метра няма предвидени пари в програма „Транспорт”. Следващите правителства ще търсят това финансиране на прогнозна стойност от  над  300 млн. лв. по други програми, като „Свързана Европа”.  По тази причина няма изготвен и технически проект, който може да уточни точната стойност на проекта. Всичко, което досега се презентира като картинки, е на фаза добри пожелания.  

В същото време, когато отправяме искания за финансиране от държавата за големите инфраструктурни проекти, като: подлез "Модър - Царевец"; разширението на Голямоконарско шосе и на бул. "Александър Стамболийски", изграждане на  Южен обходен колектор; удвояването на бул. "Васил Априлов"  до бул. "Шести септември", подлеза на бул. "Марица-юг"; разширението на Пещерско шосе, основния ремонт на ул. "Даме Груев" и други,  се оказва, че общината не е провела отчуждителни процедури за над 100 частни имота. Държавата няма да финансира целево тези обекти, докато общината не стане собственик на всички терени в обхвата на проектите. Получава се параграф 22 - ние искаме пари от правителството, но не сме си свършили нашата работа.

Колкото и да е голям Управителният съвет на Фондацията Пловдив 2019, не може да координира всички проекти с толкова разнообразно финансиране. Необходимо е в общината да се сформира щаб за реализация на всички проекти до края на 2018 г., който да работи непрекъснато. Имаме вече негативния опит от реализацията на Транспортния проект, който беше „успешно” провален от един ръководител.


Топ новини
Читател: Пловдивчани, пазете се от този джигит с BMW!
17.12.2017   |
16:44   |
275
Коментари: 0
Снимка на BMW, порещо с бясна скорост улиците на Пловдив, ни изпрати читател на marica.bg. Пловдивчанинът станал свидетел как шофьорът за малко да блъсне пешеходци, пресичащи на...