петък, 22 Септември 2017 09:15 ч.

Защо нямаме общинско предприятие за улични ремонти?

Само така ще можем да се справим сами с разрухата по 3,7 млн. кв. м. улици
22.02.2017   |   07:12
Прочетена: 1006   |
Коментари: 9
Защо нямаме общинско предприятие за улични ремонти?

Александър КОНСТАНТИНОВ


 

Задължение на всяка уважаваща себе си управа е да ръководи града си така, че да можем сами да извършваме основните дейности по поддържането на инфраструктурата.

С други думи - администрацията трябва така да управлява бюджета и дейностите, че да може сама да ремонтира пътищата и тротоарите на своята територия.

В Пловдив голяма част от тези съоръжения са в окаяно състояние и проблемът се задълбочава. Съвсем скоро общината тегли голям заем, за да ремонтира малки участъци от два булеварда /"Руски" и "Шести септември"/, да смени с асфалт паважа на Коматевско шосе и да постави началото на историческия бул. "Северен".

Това означава ли, че ще трупаме още кредити, за следващите разбити участъци? Не би трябвало, защото така общината ще стигне дъното.

Възможните решения са две:

1. По-добро управление на градските финанси и съкращаване на част от разходите, за да остават средства на текущите ремонти и реконструкции.
2. Създаване на общинско предприятие за улични ремонти, което ще ги извършва на значително по-ниски цени.

И понеже първата възможност засега е далеч от реалността, да се съсредоточим върху втората. С какъв обем работа ще разполага въпросното ОП?

Уличната мрежа на града е общо 493 км. Общата площ на улиците е 3 781 389 кв.м,  площта на тротоарите е 2 067 458 кв. м Класификацията на улиците в Пловдив е на следния принцип:

II клас ( градски магистрали)                                           40,6 км

III клас ( районни артерии)                                                70,00 км

IV клас ( главни улици)                                                      52,00 км

V и VI  клас ( второстепенни улици)                                330,00 км

В зависимост от натовареността нормативите определят честота на текущите и основните ремонти. В най общ план текущите ремонти ( фрезоване и асфалтиране) са на 5 години, а основните ремонти ( ремонт на основата и асфалт на цялото трасе) са на 10 години.

По тези нормативи в Пловдив трябва да се преасфалтират минимум 100 км улична мрежа

годишно, а всяка година трябва да се прави основен ремонт на минимум 50 км. В действителност ние сме много далеч от тези европейски нормативи. Годишно се извършва текущ ремонт на не повече от 10 км улици и тротоари, а на основен ремонт на не повече от 5 км.

За тези ремонти от общинския бюджет се заделят около 10 млн. лв. за текущи ремонти и около 20 млн. лв. за основни ремонти. 

Текущите ремонти се разпределят между районните кметове на стойност около 5 млн. лв. и общинската администрация на стойност от 5 млн. лв. Основните ремонти изцяло се ръководят от общинската администрация. Всичко това показва, че ние

покриваме само една десета от европейските нормативи за поддържане на уличната инфраструктура.

Географското положение на града, реката и тепетата и силно развитата жп инфраструктура утежнява поддръжката, защото Пловдив е градът с най- много сложни транспортни съоръжения - мостове, подлези, надлези, тунели и конфликтни кръстовища. Някои от тях са в аварийно състояние от поне 10 години и градът не може да осигури финансиране за тяхното възстановяване.

Резултатът от това недофинансиране на пътната инфраструктура е аварийното положение на редица булеварди, малките квартални улици и повечето транспортни съоръжения, като Тунела и подлеза при Централна поща.

Още от 2007 г. градът разчита на кредитно финансиране за ремонт на тази инфраструктура, като са осигурени, веднъж 50 млн. лв. от Райфайзенбанк и втори път 30 млн. лв. от ЕБВР. Всеки заем е обаче обременен с такси, лихви и други разходи, които увеличават крайната цена на над 100 млн. лв. за 10 години. Това са разходи, които ще бъдат плащани до 2028 г. от поне 4 различни кметове.

Огромни са реалните пари, които изтичат от общинския бюджет, или около 30 млн. лв. за ремонти и около 10 млн. лв. за заеми и лихви годишно. В тази сметка не влиза изграждането на нови транспортни съоръжения, защото за последните десет години те се броят на пръстите на едната ръка.

Как се управлява този паричен поток, формиран от нашите данъци и насочен към крайните изпълнители, е много важен въпрос. Сега огромният паричен поток от публични пари ежегодно се влива в 3-4 частни фирми с помощта на измислени процедури.

Не е необходимо да си Стивън Кинг,

за да разбереш, че точно в „тъмната зона на здрача” се раждат корупционни практики и отделни управляващи лица забогатяват неприлично. 

Задавате ли си въпроса - защо за всички комунални дейности има създадени общински предприятия - улично осветление, светофари, чистота, паркове и градини, паркиране, дезинфекция и т.н., а за ремонта и поддръжката на уличната инфраструктура няма? Защото в общинските предприятия няма далавера, там всичко е разходи и не може да се манипулира.

През 2010 г. в ОП ”Жилфонд” се създаде звено за спешни ремонти на улици и тротоари. Това звено беше оборудвано с необходимата техника и можеше да стане първообраз на бъдещо мощно общинско предприятие за ремонт на улици и тротоари.

При годишен разход от над 30 млн. лв. е напълно логично да имаш собствено предприятие за ремонт на транспортната инфраструктура. Първо спестяваш от ДДС, второ спестяваш от печалби.

Създаването на общинско предприятие за ремонт на транспортната инфраструктура е въпрос само на желание. Годишните обеми от парични потоци са такива, че само за няколко години това предприятие ще се оборудва с техника и квалифициран персонал. Няма да има обжалвания в КЗК и ВАС, ще се управлява оперативно и бързо целия процес на ремонта. Ползите за общината ще са огромни.


Топ новини
Превърнаха поляната под Младежкия в дрифт писта
22.09.2017   |
08:25   |
222
Коментари: 0
Голямата поляна в подножието на Младежкия хълм се е превърнала в незаконен паркинг и писта за дрифт, а зеленината си отива. За това сигнализира читателката на...