четвъртък, 19 Октомври 2017 14:00 ч.

Две години след модернизацията на транспорта шофьори ни късат билетите

Кондукторите не стигат, апаратите за електронни билети на "Индра" се превърнаха в рекламни табла за обяви
11.10.2017   |   08:41
Прочетена: 1680   |
Коментари: 0
Две години след модернизацията на транспорта шофьори ни късат билетите

Автоматите за продажба на електронни билети и карти, монтирани в града по транспортния проект, не работят. Повечето от тях вече са издраскани и изрисувани или просто кални след последния дъжд. Някои са се превърнали в табла за обяви и това изглежда е единствената полза от техниката, за която бяха похарчени милиони по знаменития Проект за модернизация и устойчиво развитие на градския транспорт. Според местната власт експертите от МРРБ /бенефициент на 44-те милиона лева европейски пари/ всичко с въпросния проект е наред - договореното оборудване е доставено и системите действат. За да влязат в употреба обаче, имало "административни и законодателни пречки". 

След последната отсрочка, дадена ни от ЕС, по договора с община Пловдив испанската фирма" Индра" трябваше да въведе електронната система в градския транспорт до 10 февруари 2016 г. В договора изрично е записано, че обществената поръчка, чиято стойност с ДДС е 20 млн. лева, включва оборудване на центъра за управление на транспорта, автобусните спирки и автобусите, тяхното тестване и въвеждане на всички съоръжения в експлоатация.

Окончателното плащане по проекта е извършено дори преди да изтече договореният срок. За да не ни застигне някоя санкция от Брюксел, са подписани приемо-предавателни протоколи за доставките и извършената работа. Не е ясно как и къде са извършени задължителните в този случай 72-часови проби на доставеното оборудване.

Каквото и да пише във въпросната документацията, обаче истината и до днес е друга - електронното таксуване не действа, а заради недостига на кондуктори в много от рейсовете билетите се продават от самите шофьори. Това пък, ако не е забранено от закона, със сигурност не е много редно, защото в усилния градски трафик водачът на рейса има много по-важни задачи от тази да къса билетчета.

Година и половина след изтичането на договора единствените електронни карти, които се продават в бюрата, са абонаментни с цена 50 лева на месец. Част от рейсовете все още не са оборудвани с електронна техника - компютри, кабели, валидатори, монетни автомати за билети и електронно оповестяване на спирките. В резултат на това информацията на електронните табла отвън е неточна и непълна.

На табелата например е изписано, че автобус № 7 пристига след 26 минути, а той идва след 6. Рейсовете по линия № 20 изобщо не се изписват на таблата. На спирките с много автобуси, например до хотел "Тримонциум" и на Централна гара, на електронните табла се изписват обикновено само половината от маршрутите. Другите все едно не съществуват. 

И някои електронни надписи предизвикват почуда сред пътниците. Една от спирките на Коматевско шосе се изписва като КТВ. Който не знае, че това е абревиатурата на Коматевския транспортен възел, има да гадае. Спирка "ТЕЛК" е една от заблуждаващите, защото според "Индра" въпросната комисия се намира все още в старата сграда на ул. "4 януари", а не на Пещерско шосе.  

Автоматите отвън трябва да ни продават електронни билети за 10 дни, за 24 часа, за 40 минути. Това са само част от 12-те вида превозни документи, предвидени в наредбата на Общинския съвет, гласувана още през миналата пролет.  Учениците и студентите пак се редят, както и в старите времена, на дълги опашки пред гишетата, за да си купят хартиени карти с преференции, вместо да ги взимат от електронните автомати на спирките за броени минути, както се прави отдавна в други държави.

Заради електронното таксуване в рейсовете, което се превърна в двугодишна сага, транспортните фирми останаха без кондуктори. Те се разбягаха, защото от 2015 г. администрацията говори за безкондукторно обслужване. В някои автобуси по тази причина шофьори продават билети. С други думи, върнахме се в старите времена, въпреки че за модерната система са броени 20 млн. лева. 

От община Пловдив увериха, че въпреки проблемите с въвеждането на електронната система продължават да поддържат контакти с испанската фирма "Индра". Всички сигнали за неуредици, повреди или пропуски се отправят към ръководството на "Индра". Те изпращат специалисти, тъй като са задължени да ги отстраняват и да поддържат системата, увериха от общината.


 

Казус от съда, след като рейс прегази пешеходка: Опасни ли са автоматите в автобуса

Опасни ли са автоматите за продажба на билети до седалката на шофьора в автобусите? Този въпрос възникна в хода на делото срещу водач на рейс по линия №17, премазал на 19 октомври м. г. жена на кръстовището на бул. „Никола Вапцаров” и ул. „Стефан Стамболов”.

„Шофьорът не е забелязал жената, защото не е имал видимост заради автомата за билети и табелата за маршрута, която е била долу на стъклото, а не горе”, заяви пред Пловдивския окръжен съд адвокат Петър Ванев, защитник на сина на загиналата жена Снежанка Георгиева Димитър.

Шофьорът Здравко Ашиков потеглил на жълто-червен сигнал на светофара, пешеходката тръгнала да пресича внезапно, той не я видял и я блъснал. Ашиков призна описаните от прокуратурата обстоятелства около инцидента и съдия Екатерина Роглекова му даде 1 година условно с 3 години изпитателен срок. Присъдата подлежи на обжалване пред Апелативния съд.


 

Адвокат Петър Ванев: Разсейват водача

- Опасни ли са автоматите за билети на предната врата на градските автобуси, г-н Ванев?

- Разбира се, че са опасни. Те не дават необходимата видимост на водача и по тази причина е станало конкретното произшествие с автобус №17. Тези апарати за билети въобще не трябва да съществуват там по този начин. Те трябва да бъдат премахнати или монтирани по друг начин. Друг проблем са табелите с номера на автобуса и маршрута - те трябва да са горе на предното стъкло именно за да не пречат на шофьора да вижда добре.

- Излиза ли, че заради автоматите и табелите може да стават още катастрофи с произволни автобуси от градския транспорт?

- Точно това означава. В конкретния случай водачът не е искал това да се случи, но е бил лишен от видимост. И трябваше по това дело да се проучи коя е първопричината за катастрофата и да се потърси отговорност не само от шофьора. В крайна сметка си е отишъл човек и каква е гаранцията, че това няма да се случи и утре, и вдругиден?


 

Шефът на проекта награден за "заслуги"

Инж. Борислав Кръстев беше назначен за ръководител на транспортния проект, който се изпълняваше в Пловдив по оперативна програма "Регионално развитие" в три компонента - изграждане на велоалеи, управление на трафика и електронната система в градския транспорт. Месечната заплата на инж. Кръстев беше в размер на 2700 лева, или колкото три и половина заплати в общинската администрация.

За големите заслуги в изпълнението на транспортния проект с обща стойност 44 млн. лева инж. Борислав Кръстев получи директорския пост в общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта". Един от мотивите за това назначение беше, че познава в детайли проекта, който ще трябва да прилага.


 

Едно към едно: Автотатите са функционални, но не са пуснати в действие

Автоматите за продажба на билети по автобусните спирки са функционални, но все още не са пуснати в работен режим поради технологични и институционални причини.

Към момента около 50 на сто от автобусите, които обслужват линиите на вътрешноградския транспорт, са съвсем нови и не са оборудвани с устройства със системата за електронно таксуване. В същото време предстои да се обяви нов конкурс за част от автобусните линии.

Ако автоматите бъдат пуснати и заредите картата си за пътуване примерно с продукт за 20 лв. и се качите в необорудван автобус, продуктът няма как да бъде отчетен.

Отправено е специално запитване до Министерството да финансите относно електронното зареждане на субсидираните преференциални карти, които се издават поименно срещу физически подпис. Отговорът от там е, че се работи върху проект за промени в приложимото законодателство по въпроса.

Автоматите ще заработят веднага след отпадането на технологичните и институционални проблеми.


 

Чиновниците отговарят на "Марица": Всичко действа

Във връзка с поставените от Вас въпроси относно приключването на Проект „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив” Ви предоставяме следната информация:

Въпрос 1: Има ли опасност за окончателното разплащане на проекта или части от него, ако описаните в договора за безвъзмездна финансова помощ дейности не са приключили в срок до 31 декември 2015 г.?

Отговор: Към настоящия момент работите са извършени и разплатени в срок до 31.12.2015 г. и следователно не съществува риск за възстановяване на разходите.

Въпрос 2: Може ли да се приеме, че дейностите по проекта са приключили, ако основните компоненти, обект на финансиране, не са въведени в действие. Конкретно за този проект те са:

2.1 Към днешна дата (14 януари 2016 г.) не са монтирани информационните табели по спирките на градския транспорт, които са част от инвестицията в проектното предложение.

Отговор: Информационните табла по спирките, които са в обхвата на проект „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив”, са монтирани.

2.2 Системата за електронно таксуване в градския транспорт (също обект на инвестиция в този проект) не е въведена в експлоатация.

Отговор: Съгласно Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт по основни автобусни линии на територията на община Пловдив, приета с Решение № 407, взето с Протокол № 21 от 17.12.2015 г. на Общински съвет - Пловдив, електронното таксуване се въвежда от 01.04.2016 г. След тази дата влизат в сила новите превозни документи и съответният начин на пътуване. Доставено е и монтирано оборудването на Системата за електронно таксуване. Същата е въведена в експлоатация. Впоследствие се откриха стилистични грешки в изписваните текстове на менюто на автоматите за продажба на билети, които по същество не влияят на функционалността на устройствата. На изпълнителя бе разпоредено донастройването на софтуера на български език. Към настоящия момент констатираните забележки се отстраняват. Следва да се има предвид, че за да бъде въведена в реална експлоатация системата за електронно таксуване, е необходимо да бъдат въведени цените на превозните документи, които съгласно цитираната наредба следва да се определят с решение на Общински съвет - Пловдив.

Пресцентър на МРРБ, 25 януари 2016 г.


 

Открийте разликите: Що е то интегриран градски транспорт

По Оперативната програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. (ОПРР) България получи възможност да изпълни 7 проекта за модернизиране на градския транспорт в най-големите си градове: София, Бургас, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе и Плевен.

Общата стойност на целевата европейска помощ бе 494 млн. лева.

Основна цел на операцията Интегриран градски транспорт бе да осигури достъпност и сближаване чрез ефикасни и устойчиви градски транспортни системи.

Развитието на устойчиви системи за градски транспорт, щадящи околната среда, бяха поставени като особено важни. За целта големите градове трябва да се стремят към увеличаване на броя пътници, използващи обществен градски транспорт, както и да се разработят програми за изграждане на велосипедни алеи, паркинги за велосипеди и др.

Това обаче е възможно единствено ако общественият транспорт и интермодалните системи са добре развити, ефективни и привлекателни за хората. Подчертаването на предимствата на обществените транспортни системи може да допринесе за намаляване на използването на лични автомобили и намаляване на вредното въздействие на трафика върху околната среда.

Целта при развитието на устойчив градски транспорт е подобряване на жизнените и екологични условия в основните градски райони в страната. С финансовата помощ трябваше да се реализира по-ефективен и бърз градски транспорт с по-малко потребление на енергия, изграждане на по-достъпна вторична инфраструктура на обществените транспортни мрежи и въвеждане на природосъобразни видове градски транспорт.

В тази връзка другите 6 големи български града използваха финансовата помощ за закупуване на нови автобуси с по-висок екологичен клас, обновяване на тролейбусния парк и някои за въвеждане на електронна система за следене на трафика. В същото време в Пловдив тролейбусният превоз отдавна е закрит, а общината на практика е абдикирала от услугата обществен транспорт и има само регулаторни функции.

Всеки сам може да види днес доколко в града е изпълнена стратегическата цел, заложена с операцията "Интегриран градски транспорт". /Марица.бг

 

Две години след модернизацията на транспорта шофьори ни късат билетите
Две години след модернизацията на транспорта шофьори ни късат билетите

Топ новини
Циганският език влиза в училище, търсят преподаватели
19.10.2017   |
13:10   |
0
Коментари: 0
Деца от малцинствата вече ще могат да учат в училище майчиния си език, ако пожелаят. Това ще става по 2 часа седмично  под формата на СИП, ЗИП или факултативни форми. МОН...