сряда, 18 Октомври 2017 10:35 ч.

Големи предизвикателства чакат Пловдив през 2017-а

Уличната мрежа в града не е разширена с 1 квадратен метър от 2008 година, а броят на колите е скочил 2 пъти и половина
10.01.2017   |   22:02
Прочетена: 2398   |
Коментари: 16
Големи предизвикателства чакат Пловдив през 2017-а
Автор на снимката: Атанас КЪНЕВ, Марица.бг

 

Инж. Александър Константинов

В началото на 2017 г. пред община Пловдив стоят няколко групи предизвикателства, които трябва да се решат през следващите години:

1. Адаптиране на разкритата археология в центъра на града. Няма друг български град с толкова богато археологическо наследство от над 6000 години. В момента има разкрити частично и изцяло редица обекти, които трябва да се превърнат в туристически обекти и да се впишат в градския интериор.

Най-активно се работи на Голямата епископска базилика.

Целта е да се превърне в атрактивен обект. Другите обекти с туристическо предназначение са: Одеона и цялото пространство около него, Източната порта на Стария град, Небет тепе, Римския  форум до Пощата. Не трябва да се забравя и античната синагога в градинката срещу църквата "Св. Петка". Всички тези съкровища на града трябва бъдат готови до края на 2018 г. и да се покажат в целия им блясък. Имаме достатъчно примери - вила „Армира” в Ивайловград, античната Сердика в София, Римския стадион в Пловдив и т.н.



Очаква се през 2019 г. събитията да са основно в кино „Космос”, новата галерия под стълбището на "Каменица", градските галерии  на ул. "Гладстон" и на ул. "Съборна", целият комплекс "Старинен Пловдив". Не може да не се направи и ремонтът на Концертна зала, както и адаптирането  за Дом на операта. Това изисква и цялостна реконструкция на административната сграда на общината  на пл. „Централен”. Разбира се, това е свързано и с цялостната реконструкция на площада. 



Спортната инфраструктура на града изостава.

От пет стадиона няма нито един,

който да отговаря на дори минималните изисквания за провеждането на съответните спортни събития. Наближава световното първенство по гребане, а още не е ясно ще се прави ли вторият гребен канал. Замълча се и за изграждането на малка тренировъчна зала, свързана с "Колодрума". Изобщо градът е в дълг на колективните спортове като волейбол, баскетбол и хандбал. Марица щеше да се превърне в 10 км зона за спорт и отдих, но засега няма резултат.     



Проблемът с паркирането продължава да е много тежък. Представете си какво ще стане, ако всички многоетажни блокове се превърнат в едноетажни къщи. Къде ще живеят 380 000 граждани? Същото е и с 200 000 леки автомобила. Единственият начин е

да се строят многоетажни паркинги. 

Това обаче е непосилна задача за общината, ако само тя е инвеститор. Затова е необходимо да се привлече частен капитал чрез концесии. Възможно е и общината да изгражда такива многоетажни гаражи и да продава индивидуални гаражи на всеки, който иска колата му да е прибрана. Така ще се натрупа оборотен капитал за решаване на проблема в рамките на няколко години.



Проблемът с трафика се усложнява всеки ден. Уличната мрежа е със същия капацитет, както и през 2008 г. Само че тогава автомобилите са били 70 000, а сега са три пъти повече. Замяната на паветата с асфалт не решава проблеми на трафика. Дори при ремонта се намалява пропускателната способност, защото се правят велоалеи, тротоари, светофари и пешеходни пътеки. Единственият нов булевард, който ще подобри ситуацията, е " Северен". За да има обаче ефект, той трябва да се свърже поне с Карловския надлез, а след това с Голямоконарско шосе. Изграждането му до Брезовско шосе само

ще създаде тапа на кръстовището.

Подобрение ще има при реализация на отдавна дискутираните проекти: подлезите на бул. "Марица" под бул. "Цар Борис III", на  "Модър - Царевец", под Централна гара, както и реконструкция на предгаровия площад на няколко нива. Необходимо е изграждането на кръстовища на две нива на Сточна гара, Мебелна къща, бул. "В. Априлов" и бул. "Шести септември", бул. "Източен" до  Адата и др.



Изграждането на Западната тангента и нов мост на Марица може да се стартира само ако се махне жп линията между Централна гара и гара Филипово. Огромно значение ще има строителство на Източната тангента, свързваща Асеновградско шосе и "Скобелева майка", за да се изведе транзитният трафик през града. Същото значение ще има и изграждането на Южния обходен колектор и разширението на бул. "Ал. Стамболийски" от Коматевско  до Асеновградско шосе.

  Градският транспорт на Пловдив

все още е далече от нормалните европейски стандарти. За съжаление градът изостава и спрямо другите български градове. София с метрото, модерните трамваи, автобуси, тролейбуси и електробуси изпревари с години Пловдив. Лошото е, че Варна и Бургас дръпнаха много спрямо нашия град. Все още чакаме общината да поеме икономическото управление на транспорта и да внедри електронното таксуване. Преди една година Общинският съвет прие цяла програма с 12 вида билети, а над 300 автомата за продажба на карти и билети чакат да започнат работа.



Вече чувам гласовете - стига фантазии! Не - това не са измислици. Всичко изредено по-горе е разписано в Интегрирания план за развитие на Пловдив 2014-2020 г., приет с решение на Общинския съвет. По закон кметът на града всяка година през януари трябва да направи отчет за неговото изпълнение. Същият кмет тогава с много ентусиазъм представи изготвения от него „План” на обществено обсъждане, а в него има още много, много проекти и идеи. Добре би било да чуем сега какво и кога ще се реализира./Марица.бг


Топ новини
„Мозайките на Пловдив“ влизат в световната съкровищница
18.10.2017   |
09:50   |
110
Коментари: 0
Три обекта в централната градска част на Пловдив ще се борят заедно, за да попаднат в Списъка на световното културно и природно наследство. Това съобщи кметът Иван Тотев. За...