неделя, 23 Юли 2017 13:49 ч.

Гледането на телевизия с часове забавя говора на детето

Търсете специалист преди първи клас, за да се навакса навреме, препоръчва логопедът Ирина Бойкинова
29.06.2017   |   15:46
Прочетена: 3539   |
Коментари: 0
Гледането на телевизия с часове забавя говора на детето

Ирина Бойкинова е завършила детска психология в Бургаски свободен университет. Има дългогодишна логопедична практика. Дипломиран когнитивно-поведенчески консултант. В момента е  управител на консултативно-терапевтична инициатива „Хвърчило.

Елица КАНДЕВА

Г-жо Бойкинова, с какви говорни нарушения идват при вас децата?

- Като се започне от най-безобидното артикулационно нарушение в произнасянето на звук или група звукове до деца, неразвили езика все още.

Навреме и адекватно ли се улавя това в семейството и детската градина, или тези проблеми се неглижират?

- Все още битува мнението, че детето само „ще израсне” определено нарушение в развитието, независимо дали е езиково или поведенческо. Понякога родителите пропускат момента, в който е възможно детето доста да навакса и компенсира. За щастие, все по-често родителите доста рано се информират какво трябва да предприемат и търсят помощ в благоприятна възраст. Все по-често детски психиатри и невролози, както и ортодонти насочват към работа с логопед. Имала съм случай родителите да заведат дете при ортодонт за поставяне на скоби и изправяне на зъби, който ги насочва за консултация с логопед.

Може ли проблем с говора да възникне поради това, че семейството системно поставя детето в ситуация, която не е адекватна и подходяща за развитието му?

- Имахме дете от българско семейство, което е проговорило на английски, защото е било оставяно непрекъснато с часове да гледа „Baby tv”. Ако сравня случаите в последно време, общото изречение на родителите е: „Като беше на 2 г., по цял ден гледаше Бейби тв”. Масово децата със забавен говор са „общували” прекалено дълго с таблети, телефони, телевизор. Когато телевизия, при това чужда, е основният събеседник на детето, естествено е то да не развие българския език. Много по-лесно заучава песнички. Много деца броят на английски. Използват думи абсолютно адекватно на английски, а не говорят на български.

И родителите се гордеят колко умно дете имат?

- В началото действително са много щастливи. Но когато видят, че се забавя майчиният език, търсят помощ. Всички се учим да говорим и живеем първо по имитация. Когато детето е оставено в среда с нежив събеседник или с интерактивната играчка, това няма как да стане. Те са много интересни, защото предлагат много стимули. Това разтоварва родителя. Много сме заети всички и е по-лесно да оставим детето пред телевизора и да свършим някаква работа. Но когато това е ежедневие и трае с часове, детето получава този стимул от електронното устройство. Ако родителят няма инициатива да играе с детето, то губи интерес към такова занимание. Често родителите казват: „Стои пред телевизора като хипнотизирано и не ни обръща внимание”. Родителят трябва да го провокира и да предизвика за това.  

Как помагате вие?

- Имали сме случаи с деца, които нямат данни за аутизъм, а не са развили езика. Работим с тях през играта. Няма точно определена методика. Най-добре е да се извлече от всяка система най-доброто и то да се комбинира според конкретния случай. Когато дойде детето, не търсим толкова причината да се стигне дотук, колкото начин да помогнем. Не обвиняваме родителя, но често той сам си отчита грешката в хода на работата. Родителят също се учи.  

Много семейства в старанието си да предложат най-доброто оставят детето да определя правилата. Оттам настъпват доста често и други проблеми. Не е поставена рамка, родителите не казват „не”, презадоволяват децата. Тогава, освен езиково забавяне, започват и агресивни прояви. Родителите идват и казват, че не могат да се справят с един „звяр” на 3 г. Детето по природа не е звяр, макар че в никакъв случай не е и ангелче. Може да бъде жестоко с родителите си.

На самите деца им харесва да имат граници - това им дава сигурност. И сами си ги търсят, като провокират родителя, за да видят докъде могат да стигнат. Ние поставяме тези граници чрез играта. И неусетно това, което е научило в нея, детето започва да пренася в ежедневието. Работя с едно момиченце вече 3 години. То дойде на 2 и нямаше реч, нито желание да общува. Мина през много етапи - от подражание на звуци в природата до съставяне на разширено изречение по картина.

 Децата, когато не владеят езика, е възможно да проявяват агресивност и това да е начинът им да се справят. Понякога именно тези прояви водят родителя при нас, защото от градината се оплакват, че детето бута, хапе, щипе. То, не владеейки езика, се изразява така. Когато се напредне с овладяването на речта и социалните умения, се регулира и поведението.

Помага ли книгата при оформянето на говора?

- Приказката е страхотно терапевтично средство. Малко е пресилено, че така децата стават супер интелигентни. Не всички  имат интерес и търпение да изслушат приказка. Но ако детето е приучено от родителя да разглежда с него книжки, този интерес може да се изгради. Така се гради и общуване. И е по-полезно от телевизията

- Къде е границата?

- Трудно е да се каже. Няма как да лишим децата си от телевизия и телефони, особено когато ние  седим до тях с таблета. Става въпрос за дозирано гледане. Препоръчвам, ако детето прекарва време с телефон, таблет, телефон, поне да са на майчин език. Има много образователни игри. Детето може да учи азбуката по този начин. Но прекомерното гледане води до допълнително възбуждане на нервната система, увреждане на очите, нарушаване на съня. Да не говорим за неподходящото съдържание по някои канали.

Детето прави много бързо връзката с такива източници, защото там всичко е стимулиращо - ярки цветове, динамика, възгласи. Ако родителят предлага  толкова силно заредена емоционална игра, то няма да избере машината. Но ако не го провокира, то го търси само известно време. И ако е отхвърлено,  компенсира. Затваря се и телевизията вече му стига.

- Разумно ли е да се учи английски в градината, когато още се усвоява майчиният език?

- Зависи колко е зряло детето. През ваканциите работим основно с двуезични деца. Семействата са в чужбина и се връщат тук с надеждата за 2 месеца да компенсират всичко, което  не се е  случило в майчиния език. В семейството се говори само на български. Но в градината и училището детето ползва  чуждия език. В такава ситуация по-бързо научава втория и изостава с българския. Интересът е друг. Въпреки корените.

Не подкрепям родители, които претоварват децата с модерни курсове и занимания. Понякога в стремежа си да им осигурим най-доброто ги съсипваме. Работила съм с едно момиченце, което ходеше на пиано, английски и танци. Беше толкова ангажирано, че като му дам задача да състави 5 изречения, буквално се разстройваше, защото няма време. Всяко нещо трябва да е премерено.

- Педагозите улавят ли проблемите, които изискват консултация със специалист?

- Много е деликатно. Педагозите хващат, когато дете има затруднение в някаква област. Понякога ме търсят и питат как да подходят - виждат проблема, но има родители, които не са готови да го чуят. За педагога това е много сериозна задача. Ако той е първият, който съобщава, негативната реакция се насочва към него.

До каква възраст е по-лесно да се коригира нарушение и кога вече е твърде късно?

- Всяка възраст е подходяща, ако родителят е готов . За езиковото развитие, ако детето към 3 г. още не ползва езика като останалите връстници и родителят продължава да мисли, че ще премине с възрастта, се стига до проблем в първи клас. Тогава родителят тръгва да наваксва, но няма как да стане на прага на училището. Понякога едно артикулационно нарушение може да е заради сериозен проблем, а родителят да си мисли, че детето просто още не се е научило да говори правилно. За детето в първи клас вече е важно то да различава, когато чува звук П и Б. Ние трябва да проверим дали то ги чува правилно. Защото, когато в диктовките започнат да излизат замени на звукове по акустично сходство, понякога началните учители са склонни да кажат, че детето е с дислексия. Не всяка замяна трябва да бъде етикетирана така. Може да е друг проблем, който доста по-лесно е можело да бъде отстранен на по-ранен етап.

- Може ли грешката да се наложи като норма чрез „бебешкото” говорене?

- То е много сладко за всички родители, но не е полезно за детето. Ако 2 години детето е подкрепяно да говори на бебешки език, после изключително трудно се чисти грешно автоматизирания говор. Винаги препоръчвам: Говорете правилно на вашето дете. Ако бърка, не бива да се критикува, а след него да се повтори правилно конструираната фраза. Детето да я чува, но без да усеща критика. Някои деца говорят на неразбираем език и само близките ги разбират. Ако те не предявяват претенции за правилно изговаряне и разчитат техните желания по друг начин и поради силната си връзка с тях, тези деца губят желание да се учат. Няма стимул да използват правилно езика.  

В другата крайност са родители, които завършват обучения и магистратури с идеята те да са терапевти на децата си. Това не е уместно. Ролята на майката и бащата е да бъдат родители, да подкрепят и обичат. Професионалист извън семейството трябва да работи с детето при възникнал проблем.

  3 съвета от експерта

 Отделяйте време за детето всеки ден - може да е половин час, но да е само за него. Иначе изпада в изолация и търси друг начин да оцелее.
От детето  трябва да се изисква да говори.  
Когато ние му говорим, това трябва да става с правилни и пълни фрази.


Топ новини
Вижте как са задържали полицаите и бежанците край Войводиново
23.07.2017   |
12:58   |
124
Коментари: 0
Служители на МВР са проследили трафикантите ,бежанците и полицаите, които бяха задържани при спецакция на магистрала „Тракия”. Както Марица.бг съобщи снощи групата е...